Fartyg: ESKILSTUNA 1
Bredd över allt 6,4 meter
Längd över allt 30,47 meter
Maskinstyrka 160 ind hkr
Reg. Nr.: 1748
Byggår: 1886
Varv: Södra Varvet, William Lindbe ...
Fartyg: ESKILSTUNA 1
Bredd över allt 6,4 meter
Längd över allt 30,47 meter
Maskinstyrka 160 ind hkr
Reg. Nr.: 1748
Byggår: 1886
Varv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB
Övrigt: 1885 Beställd av grosshandlaren och chefen för Nyby bruk, Linus Laurentius för leverans den 1 juni 1886.
1886-07 Levererad av William Lindbergs Verkstads- och Varfs AB som Eskilstuna I till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna. Insatt i nattrafik på traden Stockholm - Eskilstuna.
1903-02-27 Överförd till Eskilstuna Nya Rederi AB, Eskilstuna när Eskilstuna Rederi AB träder i likvidation.
1926-02-10 Eskilstuna Nya Rederi AB byter namn till AB Enrab, Enköping och går därefter i likvidation.
1926-03-01 Övertas av Eskilstuna Rederi AB, Eskiltuna.
1927-04-01 Såld till Finland för 40.000 kr men köpet annulleras.
1928-02-24 Såld till Ångfartygs AB Södermanland, Nyköping för 40.000 kr och omdöpt till Nyköping. Ombyggd. Kommandobryggan flyttas upp på livbåtstaket. Trafik på traden Stockholm - Nyköping - Näfverkvarn - Nprrköping.
1932-12-21 Upplagd.
1933-04-03 Såld till Ångfartygs AB Nyköping, Nyköping för 8.000 kr när Ångfartygs AB Södermanland går i konkurs.
1933-04-05 Insatt i trafik på traden Stockholm - Nyköping - Norrköping.
1934-04-16 Såld till Eskilstuna Rederi AB, Eskilstuna för 10.000 kr och omdöpt till Kvicksund.
1934-04-18 Insatt i trafik på traden Arboga - Stockholm.
1935-03-30 Såld till Gunnar Thorslund, Västerås för 22.500 kr.
1935-10-08 Överförd till Rederi AB Mälartrafik, Stockholm.
1942-03-12 Köpekontrakt skrivs med direktör Kari Lampén, Helsingfors, Finland som köper fartyget för 30.000 kr under förutsättning att svensk exportlicens bebiljas.
1942-05-15 Exportlicens beviljas av Statens Trafik Kommission.
1942-05-26 Såld till direktör Kari Lampén, Helsingfors, Finland för 30.000 kr.
1942-07-17 Överförd till Laiva OY Lippo, Helsingfors och omdöpt till Seiskari. Insatt i trafik på traden Viborg - Trångsund.
1943-03-30 Omdöpt till Hangö sedan Laiva OY Lippo övertagits av O.S. Nylund, Helsingfors.
1943-07 Trafik på traden Helsingfors - Hangö - Dalsbruk - Åbo - Mariehamn.
1943-07-02 Laiva OY Lioppo fusioneras med Northern Steamships Co Ltd - Pohjolan Höyrylaiva OY (O.S. Nylund), Helsingfors som även övertar fartyget.
1944-04-08 Såld till Ångbåts AB Åland, Åbo och omdöpt till Åland III. Trafik på traden Åbo - Mariehamn.
1949 Upplagd.
1951-02-27 Såld till Birger Björkholm, Åbo för 500.000 FIM för skrotning. Maskin, ångpanna och överbyggnad tas bort innan skrotningen avbryts.
1951-10-04 Såld till Kasten Konstantin Johansson och Per Ahlkvist, Vestanfjärd. Ombyggd till lastfartyg och döpt till Mona. Motoriserad. Nytt tonnage 148 brt, 77 nrt.
1952-05 Ombyggnaden klar.
1954-03-29 Kasten Konstantin Johansson, Vestanfjärd blir ensam ägare till fartyget.
1956-07-12 Såld till Edvin Alfons Westerlund och Leo Mattsson, Mariehamn för 1 milj FIM.
1959-02-21 Såld till Elis Anton Sundberg och Runar Jansson, Mariehamn för 1,5 milj FIM.
1960-05-07 Henrik Adolf Karlsson, Sund köper in sig i partrederiet med en tredjedel.
1962-01-08 Såld till Georg Johannes Engblom, Kurt Johannes Engblom och Kaj Johan Vilhelm Engblom, Nagu för 2,6 milj FIM.
1967-07-28 Såld till Stig-Olof Grönroos, Alf Grönroos och Martin Grönroos, Hammarland för 25.000 FIM.
1968-05-27 Såld till Martin Vilhelm Johansson och Karl-Erik Johansson, Pernå för 20.000 FIM. Trafik som sandskuta på traden Borgå - Helsingfors.
1974-07 Såld för 4.000 FIM. Lustfartyg. Upplagd vid Tolkis.
1980-04 Ligger nästan på land i Greböleviken, Dragsfjärd kyrkby, Åbo.
1981-05 Nedskuren till vattenlinjen i Greböleviken.
(Skärgårdsbåtar.se)
Other informationVarv: Södra Varvet, William Lindbergs MV & Varfs AB || :: Bredd över allt 6,4 meter || :: Längd över allt 30,47 meter || :: Maskinstyrka 160 ind hkr || ::