Fartyg: GUTE
Bredd över allt 6,67 meter
Längd över allt 36,78 (pp) meter
Reg. Nr.: 525
Rederi: Ångfartygs AB Gotland
Byggår: 1856
Varv: Motala Verkstad
Öv ...
Fartyg: GUTE
Bredd över allt 6,67 meter
Längd över allt 36,78 (pp) meter
Reg. Nr.: 525
Rederi: Ångfartygs AB Gotland
Byggår: 1856
Varv: Motala Verkstad
Övrigt: TRANSIT No 4=FRANZÉN=TRANSIT No 3=SÖDERHAMN=GUTE=MAILAND=MAJLAND Reg nr 525, 31,22 x 6,67 m (efter förlängning 36,78 x 6,67 m), 280 ihk, 352 brt, 259 nrt. Byggdes av Motala Verkstad 1856 för AB Svenska Kanal Transito-Ångfarten England-Ryssland. Såldes i mars 1857 till handelsfirman C Lovén & Co i Stockholm och omdöptes till Franzén. Trafikerade 1857-1868 traden Stockholm-Södertälje-Visby-Borgholm-Kalmar. Förlängdes 1868 vid Motala Warf i Norrköping med 7,42 m och moderniserades. Såldes 1869 till Ångbåtsbolaget Transit och omdöptes till Transit No 3 och trafikerade 1869-1896 traden Stockholm-Malmö. Övertogs 1882 av Ångfartygsbolaget Union och 1886 av Ångfartygbolaget Södra Sverige. Såldes 1897 till ett partrederi i Söderhamn med CG Schöning som huvudredare och omdöptes till Söderhamn. Insattes på traden Stockholm-Söderhamn. Partrederiet ombildades 1899 till Söderhamns Ångfartygs AB. Ångaren såldes 16.3 1900 till Ångfartygs AB Pehr Ennes (CE Grubbens) i Stockholm. Såldes på exekutiv auktion 1902 och inropades av Partrederi PA Beckius i Stockholm (PA Beckius, CE Grubbens f d VD i Pehr Ennes-bolaget och CW Åkerson i Gävle). Den 24.3 1904 såldes ångaren till Ångfartygs AB Gotland och omdöptes till Gute samt insattes i gotlandstrafik. Såldes 28.11 1916 för 100 000 kr till Höijer & Swensson i Stockholm men vidaresåldes till Rederi AB Velox i Stockholm. Inköptes för 300 000 finska mark 25.6 1919 av Ångfartygs AB Tor på Föglö, Åland och omdöptes till Mailand. Den fick trafikera traden Stockholm-Mariehamn-Åbo men inköptes 15.3 1922 av Finska Ångfartygs Aktiebolaget, Borebolaget- och Stockholms Rederi AB Svea gemensamt för att elimineras som konkurrentfartyg. Såldes 6.9 1923 till Helsingfors Skeppsvarv som skrot men ändrades till pråm. Inköptes 1925 av Karl Forsström AB och omdöptes till Majland. Den 30.12 1955 inköptes pråmen av Oy Rudus AB i Helsingfors och den 31.12 1961 redades den av Lojo Kalkverk AB i samma stad. Såldes 6.3 1961 till Johannes Forsman på ön Kimito i Åbolands skärgård och ombyggdes till lastmotorfartyg. Såldes 12.3 1973 av Forsmans dödsbo till KB Paulin som i sin tur 1979 sålde fartyget till Erik Paulin. Fortfarande kvar i trafik. Numera förändrad till caféfartyg.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Other informationRederi: Ångfartygs AB Gotland || :: Varv: Motala Verkstad || :: Bredd över allt 6,67 meter || :: Längd över allt 36,78 (pp) meter || ::
2 comments
anders olsson, March 1, 2015
Martin Linde, March 2, 2015