"Konstr. Gunnar Mellgren b. 1899"; "Ella"; "Ägare: N. Lundberg."; "E. Salander foto"

2 comments

  • Enligt den berömde båtkonstruktören Erik Salander är den Mellgren ritade Ella, kanske den vackraste han ritade. Dessutom en av de snabbaste och främsta pristagarna under åtminstone tre olika rorsmän! När Hilmer Sterner (1869-1925) i GKSS styrelsen beställde sin tredje jakt av Gunnar Mellgren (1872-1929) blev detta Ella. Den första var den extrema ståljakten Verdande från 1897, på sina ställen bara 2 mm tjock som byggdes på Mellgrens dåvarande arbetsplats Keillerska varvet, experter på stålbåtar. Sterner hade emellertid börjat tröttna på Verdande då den rostade i bordläggningen och hade tappat masten. Sterner skaffade då Trollsländan en avsevärt mindre Mellgren jakt i trä, men en lysande seglare. Sterner ville dock ha en större jakt. En större Trollslända i mahogny var beställningen från Sterner. Detta var hösten/vintern 1898-99. Denna beställning resulterade i Ella som byggdes på bröd. Arvidsson i Göteborg. Ella satte sig i respekt omedelbart och tog segern om Röhsska pokalen, trots den nya Prisca, ritad av C. O. Liljegren (1865-1939) Liljegren själv menade själv att detta var hans bästa jakt hitills vid denna tid. Prisca byggdes i stål på Keillerska med amerikanska segel och rundhult och var beställd av Henrik Pripp(1861-1921) genom ingifte släkt med Keillers. Detta var Pripps andra stålbåt. Den första var Sport från 1890 som Pripp själv hade ritat och var givetvis byggd på Keillerska. Sport vann sin klass på Kielregattan under hårdvindssegling med 30 minuter före engelska Brittania. Nu hade Pripp låtit Liljegren rita Prisca och det var som framgått en lyckad båt. År 1900 tog Pripp 10 första pris på 14 starter, men likväl blev Sterner med Ella för svår för Pripp. Ella vann Röhsska vandringspokalen med Sterner vid rodret både 1899 och 1900. 1901 hade Sterner sålt Ella till Konsul Fredrik Forsberg, SS Aeolus ordf. i 15 år. Även Forsberg lyckades ta Röhsska med Ella som nu hade tre segrar och skulle om ägaren varit densamma också varit slutsegrare, men så var inte fallet så kampen om pokalen gick vidare. 1901 byggdes en senare berömd fenkölsjakt i Stockholm, den Mellgren ritade Ester. John "Glas-Kalle Carlsson" satt till rors när Ester tog Tivolipokalen i strid mot Estlanders nya Aldebaran. Fredrik Forsberg köpte Ester och sålde Ella i sin tur till Stockholm! Ella fortsatte här sina framgångar med Lundberg som ägare osh segrade om Mälardrottningen. I Göteborg hade Ella också tagit SS Göternes racer-vandringspokal. Båten hade ändå sin svaghet i riggen menar Erik Salander, riggen blev för klen, den höll visserligen men var inte styv nog för att göra Ella rättvisa i friskare vindar. Hur som helst var Ella som kommit i bakgrunden för Mellgren mer kända jakter: Ester, Revanche, Cake-Walk och Garm IV, i en jämförbar klass. Ytterst få fotografier finns på Ella det är glädjande att denna vackra Salander bild ger en antydan om båtens snabbhet och skönhet.

  • Tack för din kommentar.

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to