History
-
Det ena fästet till den största av Tjörnbroarna, Almöbron, som går över farleden till Uddevalla, blev påseglat av en tankbåt, Star Clipper, varvid hela bron rasade i vattnet och delvis på fartyget, en januarinatt 1980. Sju bilar körde ut i intet och störtade i havet varvid åtta människor omkom. I mörker och dimma var sikten minimal för bilförarna. De nämnda omständigheterna plus drivis anses ha medverkat till påseglingen. Förutom förlusten av människoliv, så skapade olyckan mycket stora problem med kommunikationer, t. ex. sjuktransporter, men även för handel, arbetsresor, m.m. Dock startade omedelbart planering för provisorisk färjeförbindelse, samt även projekteringen av en ny bro. Händelsen uppmärksammades i ett stort antal reportage i medierna.
Se artiklar i Göteborgsposten 19 januari 1980 - rubriker:
Tjörnbron rasade - påseglad i mörker och dimma. Sju bilar störtade ner i havet.
Maktlösa besättningsmän såg bilarna köra över stupet. "En bil stannade - startade igen..."
Polismannen hade tre kilometer till bilen.. .Varför larmades inte brandkåren?
Tjörnborna får vänta två år på en ny bro. Mardrömmen blev verklighetT.
Helikopter klarar de sjuka.
ABV: Ny bro kan stå klar om ett år. Byggs på resterna av den gamla.
Samt många fler underrubriker.
Information hämtad från Wikipedia i juni 2015:
Den tidigare bron, Almöbron, var en bågbro som tillverkades av den tyska firman Krupp och Skånska Cementgjuteriet och invigdes den 15 juni 1960 av landshövding Per Nyström, tillsammans med Stenungsöbron och Källösundsbron och var då en del av "Tjörnbroleden", mellan Tjörn och fastlandet. Initiativtagare till bron var landsfiskal Erik Nordström.[1] Det var då världens längsta bågbro. Den var byggd för att klara 12 000 fordon per dygn och konstruktionen gjorde den mycket stadig från fordonstrycket men svag för påfrestningar i sidled, vilket visade sig vid kollisionen med Star Clipper.
Almöbron rasade klockan 01.30 den 18 januari 1980 då brospannet blev påkört av bulkfartyget Star Clipper. Fartyget kolliderade med brons så kallade "bågrör" på Tjörnsidan. Detta brast och hela vägbanan på 278 meter ramlade rakt ner och krossade kommandobryggan. Då förstördes också skeppets radioutrustning. Lotsen hade dock en portabel VHF-radio och kunde tack vare att det fortfarande var klart väder kalla på hjälp. Försök gjordes med att sätta i land besättning för att stoppa trafiken, men isflaken stoppade den för klena livbåten. Även misslyckade försök med nödraketer gjordes.
Åtta människor omkom i de sju fordon som körde över brokanten: fyra (en lastbil) från Tjörnsidan och tre från andra sidan. På Tjörnsidan tog det 40 minuter innan polisen hann ta sig dit och spärra av vägen medan trafiken på andra sidan redan efter ca 15 minuter stoppades av en långsam lastbil som hann stanna i tid och spärra vägen.
Accession: June 28, 2001
Köp- Säljare till museetWarås, Curt (1943)
- History
Curt Warås
Fotograf på Göteborgs-Posten, Västsveriges största morgontidning, åren 1960-2000
Curt Warås föddes 1943 i Karlskoga. År 1948 flyttade familjen från Värmland till Hisingen i Göteborg. Under sommarloven hade han från 13 års ålder arbete på Röda bolagets båt Paddan som erbjöd turister sightseeing i staden. Efter båtfärden kunde passagerarna köpa med sig ett foto som minne av turen. I början av anställningen var han fjärde torkare i mörkrummet, men snart fick han uppgift att fotografera. På Paddan mötte Curt den världsberömde fotografen Lennart Nilsson (1922-2017) som berättade om sina uppdrag vilket imponerade på Curt.
Efter nio års skolgång, endast 15 år gammal, skulle Curt ut i yrkeslivet. Han fick han direkt erbjudande om att arbeta på Victor Hasselblads AB. Där fanns landets första färgfotolaboratorium. Efter 11 månader var det dags för nästa steg.
År 1959 erbjöds Curt Warås anställning på Göteborgs-Posten (GP). Tidningen var Göteborgs stora nyhetskälla med Harry Hjörne (1893-1969) som chefredaktör och huvudägare. Hans son Lars fanns också på tidningen (sedan 1947), och han blev en av de redaktörer Curt arbetade med. Lars Hjörne kom senare att ta över chefredaktörskapet efter fadern.
Curt Warås började på GP som kopist och telefotooperatör. Med kunskaper i franska och tyska fick han uppdrag att ringa bildbyråer världen över och beställa foton från viktiga händelser. Eftersom han kunde "utrikiska" hade han möjlighet att mer preciserat ange vilket bildmaterial tidningen önskade. Kostnaderna sänktes på detta sätt och det imponerade på tidningens ägare.
Ganska snart skickades han ut på moped med en Rolleiflex, kameramodell som användes av många fotojournalister under 1950-talet, för att dokumentera händelser. På kvällarna var det taxi som gällde vid uppdrag.
På 1960-talet ville GP bredda spridningområdet genom att ha reportrar och fotografer på orter utanför storstadsregionen. Curt erbjöds att flytta ut. Han valde Trollhättan. Hans uppgift från 1965 blev att i huvudsak bevaka Älvsborgs län, Bohuslän samt Norge. 80% av alla jobb gjorde han i Bohuslän.
Många olika reportrar/journalister har han hunnit arbeta med under sina år i Göteborgs-Postens tjänst. Bertil Stridsberg (1924-2013), som var länsredaktör i Älvsborgs län; Lars Helgen (1931 - 2003), länsredaktör i Uddevalla för Bohuslän; Karl-Eric Magnusson, Uddevalla; Börje Martindahl (1927 - 2004), Strömstad; Anders Johansson, Trollhättan med flera.
Spännande resor blev det med den flygande stjärnreportern Åke Williams som bland annat var korrespondent för Tyskland. Det innebar ett antal resor dit. Även reportage från Nordnorge och Svalbard gjorde Åke och Curt. Med GP:s utrikesreporter Britt-Marie Mattsson (född 1948) var han i USA på uppdrag. "Radiorösten" Arne Thorén (1927-2003) var en annan av de GP-anställda som Curt fick möjlighet att arbeta tillsammans med under några år.
Tidningen hade god ekonomi och en generös personalpolitik. "Stor GP-lön" kunde anställda erbjudas. Det innebar lön för 13 månader/år. Besök på teater och på Liseberg samt gratis bensin i Norden alternativt Europa var andra förmåner.
Curt Warås gick i pension 2004. Sedan 1991 är han bosatt i Vänersborg. Han har fortsatt att arbeta med frilansuppdrag för olika specialtidningar och företag i Sverige och världen.
Bland alla tusentals fotografier Curt Warås tagit har han på senare år plockat ut bildmaterial som presenterats i separatutställningar i Västsverige, bland annat på Göteborgs stadsmuseum, Dalsland konstmuseum, Upperud i Melleruds kommun, Konsthallen Trollhättan, Vänersborgs Konsthall, Blå Stället, Kulturhuset i Angered och Bohusläns museum, Uddevalla.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Vänersborg Vänersborg Älvsborgs län
- ProfessionFotograf
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Warås, Curt»
- History
- Säljare till museet, ortSverige Västergötland Västra Götaland Vänersborg Vänersborg Älvsborgs län
Fotografering: January 18, 1980
- FotografWarås, Curt (1943)
- History
Curt Warås
Fotograf på Göteborgs-Posten, Västsveriges största morgontidning, åren 1960-2000
Curt Warås föddes 1943 i Karlskoga. År 1948 flyttade familjen från Värmland till Hisingen i Göteborg. Under sommarloven hade han från 13 års ålder arbete på Röda bolagets båt Paddan som erbjöd turister sightseeing i staden. Efter båtfärden kunde passagerarna köpa med sig ett foto som minne av turen. I början av anställningen var han fjärde torkare i mörkrummet, men snart fick han uppgift att fotografera. På Paddan mötte Curt den världsberömde fotografen Lennart Nilsson (1922-2017) som berättade om sina uppdrag vilket imponerade på Curt.
Efter nio års skolgång, endast 15 år gammal, skulle Curt ut i yrkeslivet. Han fick han direkt erbjudande om att arbeta på Victor Hasselblads AB. Där fanns landets första färgfotolaboratorium. Efter 11 månader var det dags för nästa steg.
År 1959 erbjöds Curt Warås anställning på Göteborgs-Posten (GP). Tidningen var Göteborgs stora nyhetskälla med Harry Hjörne (1893-1969) som chefredaktör och huvudägare. Hans son Lars fanns också på tidningen (sedan 1947), och han blev en av de redaktörer Curt arbetade med. Lars Hjörne kom senare att ta över chefredaktörskapet efter fadern.
Curt Warås började på GP som kopist och telefotooperatör. Med kunskaper i franska och tyska fick han uppdrag att ringa bildbyråer världen över och beställa foton från viktiga händelser. Eftersom han kunde "utrikiska" hade han möjlighet att mer preciserat ange vilket bildmaterial tidningen önskade. Kostnaderna sänktes på detta sätt och det imponerade på tidningens ägare.
Ganska snart skickades han ut på moped med en Rolleiflex, kameramodell som användes av många fotojournalister under 1950-talet, för att dokumentera händelser. På kvällarna var det taxi som gällde vid uppdrag.
På 1960-talet ville GP bredda spridningområdet genom att ha reportrar och fotografer på orter utanför storstadsregionen. Curt erbjöds att flytta ut. Han valde Trollhättan. Hans uppgift från 1965 blev att i huvudsak bevaka Älvsborgs län, Bohuslän samt Norge. 80% av alla jobb gjorde han i Bohuslän.
Många olika reportrar/journalister har han hunnit arbeta med under sina år i Göteborgs-Postens tjänst. Bertil Stridsberg (1924-2013), som var länsredaktör i Älvsborgs län; Lars Helgen (1931 - 2003), länsredaktör i Uddevalla för Bohuslän; Karl-Eric Magnusson, Uddevalla; Börje Martindahl (1927 - 2004), Strömstad; Anders Johansson, Trollhättan med flera.
Spännande resor blev det med den flygande stjärnreportern Åke Williams som bland annat var korrespondent för Tyskland. Det innebar ett antal resor dit. Även reportage från Nordnorge och Svalbard gjorde Åke och Curt. Med GP:s utrikesreporter Britt-Marie Mattsson (född 1948) var han i USA på uppdrag. "Radiorösten" Arne Thorén (1927-2003) var en annan av de GP-anställda som Curt fick möjlighet att arbeta tillsammans med under några år.
Tidningen hade god ekonomi och en generös personalpolitik. "Stor GP-lön" kunde anställda erbjudas. Det innebar lön för 13 månader/år. Besök på teater och på Liseberg samt gratis bensin i Norden alternativt Europa var andra förmåner.
Curt Warås gick i pension 2004. Sedan 1991 är han bosatt i Vänersborg. Han har fortsatt att arbeta med frilansuppdrag för olika specialtidningar och företag i Sverige och världen.
Bland alla tusentals fotografier Curt Warås tagit har han på senare år plockat ut bildmaterial som presenterats i separatutställningar i Västsverige, bland annat på Göteborgs stadsmuseum, Dalsland konstmuseum, Upperud i Melleruds kommun, Konsthallen Trollhättan, Vänersborgs Konsthall, Blå Stället, Kulturhuset i Angered och Bohusläns museum, Uddevalla.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Vänersborg Vänersborg Älvsborgs län
- ProfessionFotograf
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Warås, Curt»
- History
Classification
-
- Vägväsen (Outline)OU 491
- Båtar och fartyg (Outline)OU 501
- Katastrofer (Outline)OU 731
License information
-
License
Copyright
- Rättighetsinnehavare Publiceringstillstånd 2015 av upphovsrättsinnehavare
Metadata
- Copies 1 Positiv kopia
- Identifier UMFA54456:0005
- Alternative name 0005 - Litt/Subnr.
- Part of collection S14UM Fotosamlingen
- Owner of collection Bohusläns museum
- Institution Bohusläns museum
- Date published June 4, 2015
- Date updated June 5, 2024
- DIMU-CODE 021015874271
- UUID bf8317ad-ed07-468b-99c0-bbb0caaa1711
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».