Johan Kreugers hus i Kalmar 1880-talet. Huset byggdes för borgmästare Diedrich Mühlenbruch 1697 och flyttades 1967 till Norra Långgatan.

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Hej Museet, till beslutsfattaren! Fråga 1. Hade varit trevligt med lite mer info under rubriken 'Historik' vid Kreugers hus. Vilka har efter Johan K. ägt/bott i huset. Johans son Anders hans son, Pet(t)er, hans son Anders L., hans son Pehr, hans son Ernst. Är Ernst son Ivar född/bott där? Varför finns ingen utställning? Den Kalmar-släkten har ju en makalös historia. Skäms ni för Ivar?

Fråga 2. Varför är bara Krusenstiernska släkten hyllad med utställning. Det var ju inte den som skänkte gården utan Hulda Nydell efter Manne Hofrens idoga och enträgna vädjan.

HYLLA HULDA !!!

Med hopp om svar, vänligen Tor.