• Skonertskepp av Bergkvara, 402,25 br.ton. Byggt 89 i Arendal. Tillh. 1910 Robert Pettersson, Bergkvara , och fördes av G.A.Wahlqvist.
Foto fr Long Sutton. Foto tillh. godsägare W.Robertsson.
Ex Haave.
    Photo: Kalmar läns museum

Skonertskepp av Bergkvara, 402,25 br.ton. Byggt 89 i Arendal. Tillh. 1910 Robert Pettersson, Bergkvara , och fördes av G.A.Wahlqvist. Foto fr Long Sutton. Foto tillh. godsägare W.R...

2 comments

• Fotot förställer skonertskeppet CAPELLA av Bergkvara, regnr 4678, redare: G A Jansson, 422 brt 377 nrt, byggt 1895 i Lettland, krigsförlist i juli 1915 i Nordsjön. Fotot och historik finns i boken På segelfartygens tid.
  • Tillägg: siste redaren för ett partrederi var G A Jansson. Tidigare: Rederi AB Capella (Robert Pettersson). Byggnadsorten heter på lettiska: Peterupe.