• Bagare Lars Fransson. 1957 började han som lärling hos Sörens bröd i Borgholm. 1980 tog han och hans bror över företaget.
    Photo: Lejonborn, Ola / Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

• Sörens Bröd

Redan på 1910-talet började man baka bröd till försäljning i Borgholm och fröet var sått. Det bakades bröd men i betydligt mindre skala än idag.

På 1920-talet tog Axel E Nilsson över och kompletterade bageriet med ett cafe och uteservering. Så småning om blev uteserveringen, som fick namnet Rosengården, en naturlig samlingsplats för Borgholmsborna.

På 1950-talet var man tre ägare i företaget och till slut blev det Sören Andersson som stod som enda ägare. Det var då namnet Sörens Bröd kom till. 1957 började förre ägaren Lars Fransson som ”lärpojk” hos Sören och 1980 tog Lars och hans bror Stig över. De utvecklade företaget, brödet började nu säljas i Kalmar och så småning om vidare till Bergkvara, Nybro och ända upp till Norrköping.