• Den sydafrikanska kvinnan Sarah Makatemele, känd under namnet Svarta Sara. Sara kom till Kalmar med den forsmannska expedionen 1862. Hon stannade i Sverige och födde här dottern Emmelie (Millan). Sara tog plats hos Cecilia Fryxell . Sara dog 1903 och ligger på Södra Kyrkogården i Kalmar under en sten med texten "Kafferkvinnan Sara. Död 1903". Bredvid graven har i nutid placerats en skylt som förklarar ordet "kaffer" men att stenen, trots den idag nedsättande benämningen, behålls som tidsdokument.
Sara har givit namn åt Lina Sandell-Bergs väckelsesång om "Lilla Svarta Sara".
    Photo: Kalmar läns museum

Den sydafrikanska kvinnan Sarah Makatemele, känd under namnet Svarta Sara. Sara kom till Kalmar med den forsmannska expedionen 1862. Hon stannade i Sverige och födde här dottern Em...