• Texten till Linda Sandell-Bergs sång "Lilla Svarta Sara". Namnet på sången är taget från en svart kvinna som levde en stor del av sitt liv i Kalmar. Hon kom till Kalmar med den forsmannska expedionen 1862. Sara stannade i Sverige och födde här dottern Emmelie (Millan). Sara tog plats hos Cecilia Fryxell. Hon dog 1903 och ligger på Södra Kyrkogården i Kalmar under en sten med texten "Kafferkvinnan Sara. Död 1903".  Bredvid graven har i nutid placerats en skylt som förklarar ordet "kaffer" men att stenen, trots den idag nedsättande benämningen, behålls som tidsdokument. Verklighetens Sara var en barsk och stolt kvinna med få likheter med det "lilla negerbarnet" i sången.
    Photo: Kalmar läns museum

Texten till Linda Sandell-Bergs sång "Lilla Svarta Sara". Namnet på sången är taget från en svart kvinna som levde en stor del av sitt liv i Kalmar. Hon kom till Kalmar med den for...

1 comment

• OBS! Lina Sandell-Berg