• Praktfullt halssmycke av guld, bestående av fem på varandra lagda rör prydligt ornerade och med fina drakfigurer med flera sirater insatta i rörens mellanrum och försedd med gångled för att kunna öppnas; vikt 1 H 66 ort 30 korn.
Funnet av drängarna Anders Jönsson och Johan Pettersson, vid grävningsarbete i en förbi ladugården ledande väg å handlanden John Melens, Färjestaden, Torslunda Sn. , ägor.
Inlöstes med 1.749 rdr 30 öre rmt genom extra statsanslag beviljat av Kung1. Maj : t 1860. Som jämförelse hade rektorn vid folkskolan i Nora 587 rdr i årslön.
    Photo: Kalmar läns museum

Praktfullt halssmycke av guld, bestående av fem på varandra lagda rör prydligt ornerade och med fina drakfigurer med flera sirater insatta i rörens mellanrum och försedd med gångle...