• Sjöslag mellan danskar och svenskar 1564, första slaget vid Ölands norra udde.

Den 30 maj 1564 förenades de danska och lybeckska flottorna mellan Öland och Gotland, samtidigt som den svenska hade skingrats av en storm dagen innan. Det svenska amiralsskeppet Mars råkade, endast åtföljt av Elefanten och Finska Svanen, i kontakt med den förenade flottan, och trots det numerära underläget bestämde sig amiral Jakob Bagge, som hade vinden till sin fördel, att våga sig på en strid. Den danska och lybska flottan var ännu inte helt samlad, och man hoppades på stöd från andra svenska skepp i takt med att de fick kontakt med amiralsskeppet. Till en början gick allt väl, och man lyckades skada flera av de danska skeppen, bland annat sköts storrån på det danska flaggskeppet Fortuna av och det lübska skeppet Långa barken sköts i sank. Framåt kvällen vände dock vinden, och Mars, som fått sitt roder sönderskjutet och därmed blivit manöverodugligt, skiljdes från de andra skeppen. Det lübska amiralsskeppet beslutade att äntra Mars, och efter en två dygns hård strid gav sig Jakob Bagge fången till Friedrich Knebel. Elden hade dock kommit lös på Mars, och skeppet sprang i luften innan lybeckarna hann erövra det.[2] Emellertid var den allierade flottan i stort behov av reparationer efter striden, varför den låg förtöjd vid stora Karlsön större delen av juni månad.

(Hämtat från wikipedia)
    Photo: Kalmar läns museum

Sjöslag mellan danskar och svenskar 1564, första slaget vid Ölands norra udde. Den 30 maj 1564 förenades de danska och lybeckska flottorna mellan Öland och Gotland, samtidigt som ...