• Skeppsklockan som fanns på regalskeppet Kronan.

Skeppsklocka är en klocka med kläpp som används på båtar och fartyg. Skeppsklockan har från 1600-talet funnits på skepp, och än i dag beordras det i sjövägsreglerna att använda skeppsklockan för signalering vid ankarliggande i dimma. Klockkläppen manövreras med en klockstropp för att varna i dimma, eller på örlogsfartyg för att slå glas, det vill säga att ange tiden för besättningen inför vaktavlösning. De slås parvis.

(Hämtat från Wikipedia)
    Photo: Kalmar läns museum

Skeppsklockan som fanns på regalskeppet Kronan. Skeppsklocka är en klocka med kläpp som används på båtar och fartyg. Skeppsklockan har från 1600-talet funnits på skepp, och än i d...