• Carl Erasmi Dam. Årsboken Kalmar län 1942.
    Photo: Kalmar läns museum (Upphovsrätt)

Carl Erasmi Dam. Årsboken Kalmar län 1942.

2 comments

• Mannen på bilden är Carl Erasmi Dam, född i Rönne 1835-01-19. Hans far drev ett hotell på Krystalgade som fortfarande kallas Dams Gård trots att bygnaden numera tillhör Köpenhamns Universitet. Kom till Sverige omkring 1858 och var med och startade den första fajansfabriken i Tillinge. Drev Oscarshamns Fayence- och Terracotta Fabrik 1864-74 och därefter Boda Fayence- och Terracotta Fabrik utanför Pataholm 1874-1893, då sonen Adolf Dam tog över driften. Död i Boda, Ålem 1912-05-17. Bodafabriken drevs i egen regi fram till 1928 och arrenderades sedan av Gabriel Burmeister fram till nedläggningen 1931.
  • Enligt en artikel i "KALMAR LÄN, Årsbok för kulturhistoria och hem-bygdsvård, 1942" författad av Gabriel Burmeister framgår att en syskonfabrik till Boda belägen i Timmernabben, köptes av författaren 1925 där fabriken sedan fortsatt sin verksamhet men på senare år övergått till att tillverka kakelugnar.