• Sandby borg. Flygfoto, höjd cirka 500 meter. Sandby borg är den enda av Ölands fornborgar som ligger vid havet och dessutom har kraftigare mur mot land än mot sjön. Det har spekulerats i att den skulle ha använts av anfallare från öst som brohuvud.
    Photo: Kalmar läns museum

Sandby borg. Flygfoto, höjd cirka 500 meter. Sandby borg är den enda av Ölands fornborgar som ligger vid havet och dessutom har kraftigare mur mot land än mot sjön. Det har spekule...

1 comment

• Kan flygfotot vara av eller genom Mårten Stenberger? Han gjorde en sådan dokumentation av de flesta öländska borgar. ...Från 500 m höjd, om jag minns rätt.