• Mathias Carl Runkrantz, kyrkoherde. På texten står det: " Vär prästmannen? En resmobo med intresse för det gamla har i ett gammalt album hittat ovanstående foto av en prästman som möjligen kan ha tjänstgjort i Resmo eller Mörbylånga. På orten finnes dock ingen som nu känner igen bilden vadan frågan ställas till tidningens läsekrets. Fotot är taget av en fotograf Fredrick Ebeling, Kalmar, och är att döma av utseendet troligen taget på 1860- eller 1870-talet. Var god meddela Bob.
    Photo: Kalmar läns museum

Mathias Carl Runkrantz, kyrkoherde. På texten står det: " Vär prästmannen? En resmobo med intresse för det gamla har i ett gammalt album hittat ovanstående foto av en prästman som ...

1 comment

• Finner ingen Runkrantz såsom präst eller komminister i Resmo och Mörbylånga pastorat. Det fanns en M C Runkrantz som var sjukskriven hur länge som helst på 1860-talet, dog 1865, men han hölls i Kastlösa stackarn. Källa för sistnämnda: tidningen Kalmar, 1865-05-10.