• Gravsten på Gladhammar kyrkogård.

Gravhäll av kalksten med dubbel randskrift, textkartuscher och emblem. "Här under ligger begraven salig hos Herren Leonart Hosman, död den 30 april anno 1640. Gud förläne honom och alla kristtrogna en salig uppståndelse Amen.
Tysk text.

Leonard Hosman, holländsk bruksidkare, fick 1623 priv. på Gladhammars gruvor. Jämför Västerviks Historia där Hosman och hans kompanjon i mitten av 1630-talet sägs ha återvänt till Holland.
    Photo: Kalmar läns museum
  • Gravsten på Gladhammar kyrkogård.

Tysk text.

Photo: Kalmar läns museum

Gravsten på Gladhammar kyrkogård. Gravhäll av kalksten med dubbel randskrift, textkartuscher och emblem. "Här under ligger begraven salig hos Herren Leonart Hosman, död den 30 apr...