• Olle Krantz med basker på huvudet med oidentifierade personer Publicistklubben, sannolikt på Visingsö.
    Photo: Heldebrandt, Percy / Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter (Upphovsrätt)

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Riksbekante konstnären Olle Krantz (1906-1999), här sedd i sin "gamla vanliga basker" såg i livet åtskilligt mer än Visingsö, även om han både föddes och långt senare avled där på ön. Han var i många år eldsjälen bakom "Visingsö Konstrunda" och välkänd för flertalet av de Publicistklubbmedlemmar som här gästade honom. Klubbens huvuduppgift, att bevaka och värna svensk press- och yttrandefrihet, är lika högt prioriterad i dag, 2024, som den var vid fototillfället 1964. På PK:s hemsida preciserar Robert Aschberg, som 2024 omvaldes till ordförande för PK:s Stockholmskrets, varför seriöst strävande journalister bör vara anslutna.