Historiska tågets resa från Stockholm till Göteborg för invigningen av Tåg 62. På bilden bilden syns lok nummer 3 "Prins August", senare Statens Järnvägar SJ Bb 43, och Statens J...
Historik: Prototyplok (diodlok) i tre olika versioner med enfas likspänning i reglersystemet. Hjulbas 7,0 m. Strömavtagartyp LLXJE 135. Dessa så kallade diodlok avsågs först bestäl ...
Historik: Prototyplok (diodlok) i tre olika versioner med enfas likspänning i reglersystemet. Hjulbas 7,0 m. Strömavtagartyp LLXJE 135. Dessa så kallade diodlok avsågs först beställas i en större serie, men upptäckten av tyristorn gjorde loken snabbt överflödiga.
1001-02: 4 banmotorer LJE 108-1 på vardera 800 kW. Boggihjulbas 2,7 m.
1003-04: 4 banmotorer KJ116 på vardera 825 kW. Boggihjulbas 3,0 m.
1005-06: 4 banmotorer KJ116 på vardera 825 kW. Boggihjulbas 2,9 m.
SubjectHistoriska tågets resa från Stockholm till Göteborg för invigningen av Tåg 62. På bilden bilden syns lok nummer 3 "Prins August", senare Statens Järnvägar SJ Bb 43, och Statens Järnvägar SJ Rb1 1001.