Lokomotor som användes vid Furillen kalkbruk, Demag 2452. Den tillverkades 1939 för tyska krigsmakten och användes vid Vemork vattenkraftstation, som ligger vid Rjukan i Norge, där...
Text på kuvert: "Furillen 1959 Demag 2452".
Text på medföljande dokument: "Nr 7326 - 7361 kalkindustribanor på Gotland + Aspa.".
Källa: https://www.arbetsam.com/historik/arbetsam ...
Text på kuvert: "Furillen 1959 Demag 2452".
Text på medföljande dokument: "Nr 7326 - 7361 kalkindustribanor på Gotland + Aspa.".
Källa: https://www.arbetsam.com/historik/arbetsam/verktyg/katalog/k2009.pdf, 2019-09-20 - historik. https://sv.wikipedia.org/wiki/Vemork, 2019-09-20 - plats och historik. http://www.lokhersteller.de/lokbau/museum/pres_demag.htm, 2019-09-20 - fordon. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tungvattenaktionen, 2019-09-20 - historik.
SubjectLokomotor som användes vid Furillen kalkbruk, Demag 2452. Den tillverkades 1939 för tyska krigsmakten och användes vid Vemork vattenkraftstation, som ligger vid Rjukan i Norge, där tungvatten tillverkades för användning i framställning av konstgödsel. Tyskarna däremot hade andra planer. Ett sabotage planerades för att förstöra tillverkning av tungvatten då det befarades att Tyskland skulle använda det för att tillverka en atombomb. "Plan B" bestod av att placera sprängmedel i växellådan på detta lok för att sen sänka färjan "Hydro" vid transport på sjön Tinnsjön. Sabotagets huvudplan lyckades och sprängmedlen i loket togs aldrig bort. När sen loket kom till Furillen Kalkbruk efter kriget och skulle revideras upptäcktes sprängmedlen.