History
-
- Testapparaten användes vid service, underhåll och reparation av bilparken på gatukontoret i Sollentuna kommun i slutet av 1050-talet. Vid den tiden hade gatukontoret lokaler vid Stallbacken i Edsberg och underhållsarbetet leddes av verkmästaren P-O Carlsson. Apparaten överlämnades senare till Sollentuna Energi AB, ursprungligen AB Sollentuna Elverk som grundades 1964. Ingen nuvarande anställd på Sollentuna Energi har använt apparaten. Eftersom testapparaten är avsedd för fordon med likströmsgenerator kom den att ersättas av nya mätinstrument under övergångstiden till växelströmsgeneratorer på 1960/70-talet. Prüfrex har tillverkat bilelektriska komponenter i Caldolzburg i Bayern sedan 1930-talet och är idag specialiserat på tändsystem inom de flesta fordonsområden.
Produktion: 1956
- TillverkarePrüfrex Elektro-Apparatebau
Användning: 1956 - 1964
- BrukareSollentuna kommun
Användning: 1964 - 2013
- BrukareSollentuna Energi AB
Accession: 2012
- FörmedlareMacovei, Virgil
Accession: 2012
- FörmedlareGustafsson, Kenth
Accession: January 29, 2013
- Givare till museetSollentuna Energi AB
Classification
References
-
- BilagaBruksanvisningar för Prüfrex modellerna L 9, Universal, och K 20
- Digitala objektLänk: brukarens hemsida
- Digitala objektLänk: tillverkarens hemsida
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierTEKS0048983
- Alternative nameTM45316 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collectionTekniska museets saker
- Owner of collectionTekniska museet
- InstitutionTekniska museet
- Date publishedMarch 21, 2016
- Date updatedJune 27, 2023
- DIMU-CODE021026362053
- UUIDa6debbda-a83c-4f42-8a5f-3ff2be13b752
- Tags
- prufrex universal
2 comments
Hej
Jag vill nog i första hand se den här testapparaten som ett verktyg för lite större verkstäder för den tidens tvåhjuls-motorfordon närmast mopeder och motorcyklar även om det här är en större och mer avancerad modell som även kan användas till bilar.
Dels känner jag igen instrumentet och dels visar första bilden i instruktionen hur man provar "swungrad zündung" alltså svänghjulständmagneter som då fanns på mindre motorer och inte på bilar eller andra större fordon.
I dag är det här ett drömverktyg för de som sysslar med veteranmopeder och veteranmotorcyklar. Det händer att liknande apparater fortfarande säljs begagnade och kan då kosta både en eller fler tusenlappar beroende på utförande, skick samt säljare och köpare.
Erland Eriksson, August 19, 2016
Tekniska museet, August 26, 2016
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».