HistoryAvförd 1935 enligt "Dossiéer rörande avförda fartyg, Sjöfartysinspektionen i Göteborgs distrikt", finns i Landsarkivet i Göteborg (se Riksarkivets förteckning)
SS ILMARI (VGHQ, LR/IMO )
Valmistunut/completed 1891.8, Newcastle, Bill Quay, Wood, Skinner & Co. Ltd
2625 dwt, 1000 IHP, 83.7 x 11.34 x 5,17 m
1891.8: DORDRECHT, Phs Van Ommeren, Rotterdam.
1898: ILMARI, homeport Pori. Porin Höyrylaiva Osakeyhtiö - Björneborgs Ångfartygs Aktiebolag (Oskar Heine) Pori
1911.8: PORTOS, Rederi A/B Philis, Helsingborg, Sverige. 1916: A/B Nordiska Lloyd, Göteborg. 1916: H.Modin rederi, Stockholm. 1925: B.A.Broman, Sundsvall, Sverige. 1930: Torsten H:son Regnander, Sundsvall
1937: LEENI A, F.Baltser & J.Petermann, Parnu, Estonia
1940: LEENI, captured by Sovjet army. Managers Meretranspordi-Keskus, Talinn
1941: LEENI-VT.503, USSR Navy troop transportation
1941.8.21: LEENI, mined north east of Tallin, 59.49 N / 25.29 E. Sunk by German air attack.