History
-
SJ N (1900-1929), SJ Na nr 576 (1929-1942) och SJ N (1942-1970).
Ångloket är tillverkat vid Motala Verkstad 1900. Denna loktyp tillkom 1900 för malmvagnsväxling och för påskjutning av malmtågen mot Abisko. Men de kom efter hand att användas för växling vid alla större bangårdar i landet. De små hjulen ger låg fart men hög dragkraft. N-loken försågs redan från början med en sluten förarhytt, speciellt med tanke på att de skulle kunna göra tjänst vintertid långt norrut. Under åren 1900 till 1924 skaffades 64 N-lok. De flesta moderniserades senare med överhettare, bl.a. museets lok 576, som fick sådan 1929. Loket var i drift till 1970. Den sista tiden var det reservlok i Borås och var när det slopades SJs äldsta lok i drift. Loket kom till järnvägsmuseet 1972.
Produktion: 1900
- TillverkareMotala Verkstad
Användning: 1900 - 1970
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
- pictures license See separate license below the photo at the top of this page
Metadata
- IdentifierJvm10018
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021027847461
- UUID5de0fa2b-75e6-4ac9-893a-d678412845fd
- Tags