History
-
Tillverkat antal: 5
Antal bevarade: 1
Största tillåtna hastighet: 50 km/h
Dragkraft: 18,8 Mp
Staten tog över Malmbanan 1891 från dess ursprungliga, engelska ägare men inte de kraftfulla ångloken. De första tio åren använde SJ två eller tre äldre godstågslok. Efter ett första försök med en särskild malmtågstyp, som ändå visade sig kräva hjälplok, tog SJ fram det mest kraftfulla ångloket vi har haft i Sverige med fem kopplade drivaxlar.
1907 beställde SJ 5 st starka ånglok med littera R för att dra malmtågen på sträckan Abisko Östra-Riksgränsen, där norska lok tog över. Man slapp då ha påskjutslok och loket kunde dra malmtåg på 1300-1400 ton. Men efter elektrifieringen av banan Kiruna "“ Riksgränsen år 1915 kom loken att gå i malmtåg på andra delar av malmbanan, innan de blev godstågslok på Norra Stambanan.
R-loken var onödigt stora och tunga och ställdes av redan på 1930-talet. Loken blev Sveriges starkaste kolvånglok, men några fler byggdes inte. Arbetshastigheten med full vagnvikt var ofta bara 10-15 kilometer i timmen. Två eller tre av loken såldes till Gävle-Dala Järnväg. Sista tjänsten gjordes i kalktågen mellan Rättvik och Falun/Borlänge 1961-1962. 1973 avfördes de helt från driftlokparken och R 976 som bedömdes vara i bäst skick överlämnades till museet. Efter ekonomiskt stöd från museets vänförening gjordes loket driftdugligt till järnvägens 150-årsjubileum 2006 och används sporadiskt i uppvisningstrafik.
Loket är Sveriges starkaste konventionella ånglok. R-loken var de enda svenska loken med fem kopplade drivaxlar. Loket används i museitrafik vid enstaka tillfälle, när ett riktigt starkt och pampigt ånglok är efterfrågat.
Loket R 976 fick nya småtuber i ångpannan inför järnvägens 150-årsjubileum 2006, och drog då ett timmertåg på 1254 ton från Gävle till Skutskär. Loket användes senast den 31/8 2012 i Kiruna då den nya järnvägen kring Kiruna invigdes.
Produktion: 1909
- TillverkareNydqvist & Holm AB
- TillverkningsortSverige Västergötland Västra Götaland Trollhättan Trollhättan
Användning
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Relation
Classification
License information
-
License
Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm10090
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published June 21, 2018
- Date updated May 16, 2025
- DIMU-CODE 021027847479
- UUID 5b0ccb0b-3115-4e72-91b5-4bb620525dbc
- Tags