History
-
SJ F nr 1200 (1914-1937)
Danska Statsbanorna (DSB) E nr 964 (1937-1963).
SJ lät tillverka 11 stora snälltågslok av litt F mellan 1914-1916. Loken var de största (längsta och tyngsta ånglok genom tiderna) och starkaste snälltågsloken som byggts i Sverige och tillverkare var NOHAB i Trollhättan.
Det var fyrcylindriga kompoundlok med överhettning av ångan, löpboggi fram, tre drivaxlar och löphjul under hytten. De lär vara konstruerade för 127 km/h, men fick i Sverige bara gå i 90 km/h eftersom banorna inte tålde mer. I Danmark däremot var loken godkända för 110 km/h.
F 1200 visades 1914 på Baltiska utställningen.
F 1200 var den 1 oktober 1918 med om den svåra tågolyckan i Getå, där banvallen hade rasat ut i Bråviken. F 1200 drog ett snälltåg som i mörkret körde ned i gropen med sitt snälltåg och 41 människor omkom i Sveriges hittills svåraste tågolycka.
Loken kom att användas främst i snabba och tunga snäll- och expresståg på Stockholm-Malmö fram till elektrifieringen 1933. Efter det gick de några år på Västkustbanan innan de såldes till DSB i Danmark 1937. Anledningen att de inte hittade något annat att göra i Sverige var att de var för stora och tunga för andra banor och man saknade helt enkelt trafikuppgifter för dem, eftersom elektrifieringen gick snabbt framåt.
I Danmark blev loktypen populär och F 1200 hette där DSB E 964. DSB blev så förtjusta i loktypen att man byggde flera lok av samma typ i Danmark senare. När Järnvägsmuseum ville ha tillbaka ett F-lok i Sverige så blev det F 1200 som kom tillbaka 1963 i utbyte mot ett R-lok. Efter renovering på SJs verkstad i Östersund i mitten av 60-talet återförsvenskades loket och fick sitt nuvarande utseende. Loket har sedan dess tillhört museet och används endast vid speciella tillfällen.
Produktion: 1914
- TillverkareNydqvist & Holm AB
- TillverkningsortSverige Västergötland Västra Götaland Trollhättan Trollhättan
Proveniens: October 1, 1918
- Historisk händelse, namn med anknytning till objektetGetåolyckan
Användning: 1914 - 1937
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Användning: 1937 - 1963
- Tidigare ägareDanske Statsbaner
Ändring - Ombyggd
- Ombyggd avSJ:s Huvudverkstad Östersund
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm10596-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedAugust 15, 2024
- DIMU-CODE021027847621
- UUID721d6808-1c39-495e-887c-314b9b52f918
- Tags