History
-
Ånglok för växling, under en period vid privata GDJ
SJ N nr 641 (1948-73)
SJ N (1901-28)
Gävle-Dala Järnväg Z nr 84 (1928-48)
Boliden AB (1973-74)
Föreningen Veteranjärnvägen, Klippan (1974-96)
F.d. ID GDJ Z1 84, SJ Na
Loket är en representant för den mest omtyckta ånglokstypen för tyngre växling i Sverige.
Ursprungligen var behovet av anskaffa starka växellok för malmtrafiken i norr och lok för att skjuta på malmtågen i backar och starter på Malmbanan mellan Gällivare och Luleå.
I malmväxlingen i Luleå blev de snabbt favoriter och de goda drifterfarenheterna gjorde att flera exemplar vartefter byggdes för andra tyngre växlingsinsatser inom godstrafik i övriga Sverige. Ytterligare fyra av 64 tillverkade ånglok av samma typ finns bevarade. 1922 "“ 1932 blev 44 lok ombyggda med överhettare och fick då littera Na. Loket har varit stationerat i Gävle hos GDJ under 20 år.
För ytterligare beskrivning hänvisas till Lars Olov Karlssons ”SJ:s ånglok” 2008 genom Frank Stenvalls förlag samt boken i Svenska Järnvägsklubbens skriftserie nr 13 ”Normalspåriga lok vid Statens Järnvägar” 1973 av Ulf Diehl, Ulf Fjeld och Lennart Nilsson. Se även SJ särtryck 262 alt 420.
Produktion: 1901
- TillverkareMotala Verkstad
- TillverkningsortSverige Östergötland Östergötland Motala Motala
Användning
- Tidigare ägareBoliden AB
- Tidigare ägareFöreningen Veteranjärnvägen
- Tidigare ägareGävle-Dala Järnväg
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm20806
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedJune 21, 2018
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE021027853571
- UUID63c92d67-e069-405e-bb7a-cee0402fcc1f
- Tags