History
-
Byxa tillhörande uniform som SJ tog fram 1990 för personal som arbetade ombord på X2000-tågen. Övrig SJ-personal hade fortsatt gängse uniformsreglemente från 1985 fram till 1997 då nytt uniformsreglemente kom. För övriga uniformsdelar se 15203:1-11. SJ:s uniformsreglemente från 1997 fortsatte att gälla fram till 2008 då ett nytt uniformsreglemente kom.
Brukaren är född den 26 april 1960 och är född och uppvuxen i Sundbyberg, Stockholm. 1981 gick han en drygt ettårig utbildning i Hagalund och Mjölby för att bli lokförare. Den 13 september1982 körde han sin premiärtur som lokförare för SJ. Han minns att det var roligt och spännande men lite nervöst. Under de följande åren fram till 1996 jobbade han med att köra både persontåg och godståg för SJ. 1990 lanserade SJ konceptet X2000 som förutom att fordonen bestod av snabbtåg, så kallade X2:or, innebar ett helt nytt koncept med att kunna erbjuda resenärer ett form av lyxigare tågåkande. Bättre komfort i vagnarna, särskild service ombord, annan matservering ombord ect. En målgrupp man vände sig till var bland andra affärsresenärer resande i första klass. Här hade man flygbolaget SAS affärsklass som förebild. Brukaren minns att man inom SJ talade om och såg på koncepet X2000 som stort, nytt, häftigt och märkvärdigt. Det innebar bland SJ-personalen högre status att jobba med X2000. Det markerades bland annat med att en särskild uniform togs fram och X200 personalen fick ett särskild uppehållsrum i byggnaden World Trade center vid Stockholm central. Det hette att man skulle arbeta i lag på ett nytt sätt. I uppehållsrummet satt bilder på personalen och information om vilka man skulle jobba med osv. Detta "särskiljande" fanns det olika åsikter om bland personalen. Skillnaderna luckrades upp och försvann ungefär 1998. Efterhand blev X2000 vanligt och vardagligt "ett allmogetåg" som brukaren uttrycker det, och det märkvärdiga försvann. SJ:s lokförare skulle utbildas till att köra de så kallade X2-tågen. Från början var det bara några få särskilda personer med mycket erfarenhet och stor kunskap som fick köra dem. Utbildandet skedde i tjänsteåldersordning. D.v.s, den som varit anställd på företaget längst fick börja med utbildningen. Det ställdes större krav på körningen jämfört med andra tåg och högre krav på kvalité för resenären. Till exempel fick man inte vara sen att ropa ut och informera om vad som hände längs banan så att ombordpersonalen i sin tur kunde informera resenärerna. Dock fanns det personer som tackade nej till att utbilda sig till att köra dessa tåg som gick snabbare som krävde snabbare beslut av lokföraren. Den som inte ville blev heller inte tvingad. 1996 hade turen kommit till brukaren som blev uppringd av en representant för arbetsgivaren som sa: "Nu är det dags för dig att köra fort!". Brukaren tvekade inte utan såg fram emot att köra dessa tåg. Om att köra X2-tåg berättar brukaren att han upplevde det tämligen stressigt. Det ställde höga krav på lokförare och så blev han något åksjuk av det nya tåget, vilket han i och för sig vande sig med efter ett tag. På andra tåg hade man som lokförare endast ansvar för loket medan ombordpersonalen hade ansvar för vagnarna. På X2000 skulle lokföraren ha ansvar för allt ombord, inklusive läslampor och fläckar på sätena Det innebar att ombordpersonalen ofta ringde och anmälde saker som var fel och lokföraren skulle då i sin tur ringa in och anmäla det. Anledningen till detta var att ombordpersonalen helt och hållet skulle finnas till hands för och ägna sig åt resenärerna som en del av X2000-konceptet. Nackdelen för lokföraren var att det blev mycket samtal och uppgifter som kom till, vid sidan av att köra ett snabbtåg. "Det var som att ha ett socialkontor där framme" Han saknar inte att köra fordonet idag. Brukaren gick sin X2000-kurs 9/4 1996-3/5 1996 och körde sin premiärtur på X2000 på tåg 520 Mjölby-Stockholm den 8/5 1996.
Den 6 januari 2000 upplöstes Statens Järnvägar, SJ. Brukarens 19 år i tjänst hos företaget räckte inte för att han skulle få vara kvar. Tillsammans med ca 130-140 lokförare (av totalt ca 400) som var stationerade i Hagalund, Stockholm, blev han "tvångsförflyttad" till att arbeta på Citypendeln. Övriga lokförare delades upp till att köra gods och persontåg inom SJ. Omställningen till att börja arbeta för Citypendeln var stor och var det var många som inte uppskattade att det att det gamla SJ-gänget delades upp. Några månader senare fick dock brukaren erbjudande om att återgå till att köra tåg för SJ, men han kände sig trött på folk och bad om att får köra godståg, vilket han fick. I september 2001 började han hos SJ Cargo Group, senare Green Cargo, där han jobbade fram till 2008. Det innebar en hel del nattjobb och var ibland stressigt. Idag kör han pendeltåg för "Stockholmståg" ett företag som har upphandlat trafiken på SL:s (Stockholms lokaltrafik) järnvägsnät i Stockholm. Ända sedan brukaren var barn har han vetat att han ville bli lokförare. Han har aldrig haft något annat jobb i åtanke. Första gången han fick åka med i ett lok var han 7 år. Han far var lokförare, hans farfar lokstallsförman, hans farmor städerska åt en stins och hans mamma har arbetat hos Trafikrestauranger. Så intresset för järnvägen ligger i blodet. Brukaren trivdes bra med uniformen. Han använde dock inte kavajen särskilt ofta. "Jag är ingen kostymmänniska". I stället använde han den cardigan som hörde till uniformen tillsammans med vit skjorta och byxor. Byxorna var sköna och av bra kvalité. Likaså halsduken som var mycket omtyckt bland personalen och hos brukaren som använde den ofta. Till uniformen använde han gärna den älgskinnsjacka som lokförare hade fått tidigare med en annan uniform. Trots att den tillhörde ett annat uniformsreglemente gick det bra att använda den. "Uniformen har åkt på alla sträckor där det körts X2000, förutom i Värmland. Mest till Göteborg".
Uppgifter från telefonintervju med brukaren 2009.
Produktion: 1990 (Cirka 1990)
Användning: 1996 - 2000
- BrukareLindgren, Ove
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm15203-3
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedDecember 12, 2018
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028001089
- UUIDa8772088-07a7-4e02-b293-ea9d0d034ffd
- Tags