History
-
-
Kavajen är inköpt av givaren jobbresa till Paris januari 1988, då han besökte en mässa . Givaren passade också på att ta en shoppingrunda och i en affär (ev. en Versace-affär, eller en butik med lite mer exklusivt utvalda varor) såg han denna kavaj, och fastnade direkt. Han tyckte den var väldigt snygg: ”…var det snyggaste jag hade sett!”. Han gillade färgen, att den påminde lite om en 1800-talsrökrock, samt hade lite av dandyism över sig. Kantbandet var snyggt (just det som förde tankarna till rökrock). Givaren. tyckte också om att den var så axelbred, vilket var mycket modernt då. Han kommer ihåg den positiva känslan ”jättehärligt” av att ha kavajen på sig, då den gjorde honom så axelbred. Givaren. beskriver sig själv som slank och normalbyggd.
Kavajen var dyr. Det var den dyraste kavaj han köpt dittills, och han kommer ihåg att han tvekade en aning på grund av priset innan han slog till. Givaren vill minnas att han använde den redan i Paris.
Kavajen användes under några år, men sedan blev det omodernt med så axelbreda plagg och den blev hängande i garderoben. Kavajen bars ba°de i jobbet och pa° fritiden och da° vid alla möjliga tillfällen. Ibland till kvällsbruk men ofta på dagen, vid museibesök eller andra aktiviteter i stan. Jobb och fritid flöt ofta ihop. Vid mer formella tillfa¨llen med slips (ofta den som ocksa° inga°r i denna ga°va) . .
Till kavajen användes chinos (bomullsbyxor) och jeans, samt de mockabyxor som också ingår i gåvan. Skjortorna som användes till denna kavaj var i princip alltid vita, och någon gång en ljusblå. Vit näsduk i bröstfickan (ingår också i gåvan).
Kavajen bars alltid oknäppt. Han bar aldrig endast t-shirt och kavaj (vilket började bli modernt under denna tid)
Klädvården bestod av kemtvätt och vädring och ev. borstning någon gång. Samt att den hängde på en bra galge. Givaren. påpekar att han alltid har tagit hand om sina kläder.
Denna kavaj är den enda han haft av märket Versace, och den enda som varit av detta lite mer extremt moderna snittet. Senare har kavajer och kostymer varit moderna, men inte så utpräglat moderna i sitt snitt.
Givaren är inredningsarkitekt och har sedan 1978 bott i Stockholm. Han har alltid varit intresserad av kläder och valde omsorgsfullt redan under skoltiden. Han beskriver sin klädstil som "rakt opp och ner", utan alltför mycket mönster eller detaljer som sticker ut. Färg och form är viktigare än specifika märken, men lägger hellre en slant på god kvalitet än större mängd kläder. Dock kan vissa märken favoriseras utifrån att de sitter bättre på kroppen bättre än andra.
Givaren har skänkt kläder i flera omgångar till museet genom åren.
/Leif Wallin 2019-05-24
-
Produktion - 1986 (Givarens uppgift)
- Designer/Formgivare Versace
- Tillverkningsort Italien
-
Användning - 1986 — 1990
- Brukare Jacobson, Rikard
- Brukningsort Sverige Stockholm Stockholm Stockholm
-
Accession - November 14, 2018 (Förvärvslista)
- Givare till museet Jacobson, Rikard
- Givare, ort Sverige Stockholm Stockholm Stockholm
-
Classification
-
- Dräkt (Outline) OU 291
License information
Metadata
- Identifier NM.0334199
- Part of collection Nordiska museets föremål
- Owner of collection Nordiska museet
- Institution Nordiska museet
- Date published October 16, 2019
- Date updated March 28, 2024
- DIMU-CODE 021028422986
- UUID 59b35817-2a27-4dfc-9626-95c731c56d0e
- Tags