History
-
Användes för att testa och säkerhetsställa olika förändringsalternativ mot en simulerad bangård
Detta stativ är sammanställt av personal på Bombardier Transportation i Marievik och består av viktiga delar för ställverkets funktion, det är representativa delar av en helhet. Fotografier på hur ställverket såg ut i sin helhet och i sin kontext hos Bombardier från den 23/2 - 2011 finns bevarade tillsammans med övrig dokumentation om ställverket. Se bilaga till samlingar.
I den s.k. "produktionsytan" hos Bombardier Transportation AB i Marievik har man med ställverket bl.a. testat olika förändringsalternativ mot en simulerad bangård, detta innan man utfört en förändring i praktiken på någon av de platser där ställverk modell 75 har använts, så som Göteborg C eller Malmö C. Sedan hösten 2010 finns inte längre ställverk modell 75 kvar i drift någonstans. Referensställverket hade därför spelat ut sin roll och beslut om skrotning av ställverket togs av Trafikverket (se ärendenummer TRV2011/11097). Trafikverket hade inte längre behov av förvaltningsstöd av Bombardier då inga ställverk av denna modell fanns kvar i drift. Just dessa delar av ställverket beslutades tas om hand av Sveriges Järnvägsmuseum efter besök och utförd dokumentation den 23/2/2011, i anslutning till detta emottogs även tre broschyrer om ställverket via Jörgen Sundgren på Trafikverket Ttsisi (Teknik, Trafik, Signal, Signalställverk) vilka förvaras tillsammans med övrig dokumentation om ställverk modell 75.
Ställverk modell 75 var det första datorställverket i världen. Det utvecklades av L. M. Ericsson på 1970-talet i samverkan med Statens Järnvägar. 1974 slöt Statens Järnvägar ett avtal med L. M. Ericsson om utveckling av ställverket. Det var på L.M. Ericssons Signalavdelning som ställverket utvecklades under ledning av Gunnar Hagelin (Vid dokumenaton den 23/2 2011, som utfördes av Sveriges Järnvägsmuseum, angående ställverket samtalades även med Gunnar Hagelin som berättade om utvecklandet av ställverket, se dokumentation.) 1978 togs det första i bruk, vid Göteborg C. Inget annat land hade då kommit så långt att de använde datorstyrda ställverk.
Med datorns hjälp kunde man bättre planera arbetet på bangården. Ett datoriserat ställverk kan förprogrammeras så att det automatiskt lägger tågvägen, det kan utvidgas till att kontrollera i princip hur många växlar och signaler som helst. Datoriserade ställverk svarade på samhällets ökade krav på säkerhet, kapacitet och effektivitet. Arbetsmiljön förändrades från panel med blinkande lampor till datoriserade manöverskärmar.
Ur ställverk modell 75 har datorställverken utvecklats i förbättrade versioner, efter modell 75 kom modell 85 och sedan 95. Det senaste, modell 95 R4 (EBILock950 R4), har ersatt modell 75 i Göteborg efter 32 år i drift (fr.o.m. hösten 2010). Detta efter främst krav på större kapacitet för att kunna ta emot den allt mer ökande järnvägstrafiken. Malmö C har också haft ställverk modell 75, där slutade det användas i december 2009.
Källor och litteratur:
Arkiv: Dokumentation om Signalställverk modell 75
Ärendenummer: TRV 2011/15139
Litteratur:
Ställverk 75 - försenat men ändå världsförst, artikel av Lars Olov Karlsson i SJ-Nytt, årgång 36, nr 9, 5 maj 1978
SJ 125 år, sid. 82-83
Sveriges järnvägs historia, Björn Kullander, 1994, sid. 141, 183
Modell/Fabrikat/typ: Modell 75
Produktion: 1978 (Efter 1978)
- TillverkareEricsson, LM
Användning: 1978 - 2010 (Efter 1978)
- BrukareBombardier Transportation Sweden AB
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm20020-1
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 7, 2019
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028441716
- UUIDab064adb-00c8-4e7c-b6cf-575acc56acd3
- Tags