History
-
Text i Skolslöjdsutställningen, 2012/2013:
”ATT ÅTERBRUKA
Miljön blir mer betonad i 2011 års läroplan.
Nu ska eleverna lära sig slöjda även av
återanvända material och att »främja en
hållbar utveckling«.
Därmed återgår slöjden till det den lärde ut
redan på 1800-talet. Återigen får eleverna
lära sig laga eller sy om kläder för att spara
på resurserna. Cirkeln är sluten från förr.
Se återbruksslöjd här intill!”
”LOGBOOK OCH PORTFOLIO
Det är inte bara arbetsprocessen som är
viktig i slöjden, utan även att dokumentera
den med hjälp av anteckningar och bilder.
Enligt nya kursplanen ska eleverna
reflektera mera. Hur gjorde jag? Vilka
problem stötte jag på? Vad har jag lärt mig?
Vad behöver jag träna mera på?
Om detta skriver de loggbok i slöjden.”
/Maria Perers, 2012.
Utdrag ur:
"Dokumentation av slöjdlektion med klass 8C i Mariaskolan, kommunal grundskola på Ringvägen 23, Södermalm, Stockholm, den 8 november 2011 av intendent Maria Perers och fotograf Peter Segemark.
Lärare: Carin Svedberg, textillärare, och Niklas Salomonsson, trä- och metallslöjdslärare.
Dessa tillhörande dokument är typiska för samtida slöjd. Enligt nya kursplanen ska eleverna reflektera mera. Hur gjorde jag? Vilka problem stötte jag på? Vad har jag lärt mig? Vad behöver jag träna mera på? Om detta skriver de loggbok i slöjden. Läroplanens krav på att eleverna ska analysera och värdera sitt slöjdarbete grundar sig i Skolverkets nationella utvärdering av slöjdundervisningen, NU-03. Där framgick att slöjd är mycket populärt hos eleverna, men att de har svårt att förklara vad de lär sig. Skolverket beskriver detta som att undervisningen ”lägger stor betoning på görandet, men att elevernas lärande i görandet behöver uppmärksammas i större utsträckning av både lärare och elever. Den nya kursplanen vill genom sina skrivningar om vikten av analys och värdering bidra till detta.” (ur Kommentarmaterial till kursplanen i slöjd, 2011, s 6) Att lära sig dokumentera och presentera sin kunskap är ett sätt att visa vad man kan och vem man är, något som också tränas i dagens slöjdundervisning. Eleverna på Mariaskolan skriver loggböcker så att hela processen kommer med, fyller i en särskild redovisning och redovisar även i grupp eller visar i montrar."
/Maria Perers, 2014
Produktion: 2011 - 2012 (Givarens uppgift)
- TillverkareEnglund, Elias
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletMariaskolan
- TillverkningsortSverige Stockholm Stockholm Stockholm Södermalm
Accession: November 13, 2013 (Förvärvslista)
- Givare till museetEnglund, Elias
Classification
References
-
- ArkivreferenserD488 Lärarmaterial och givarens arbetsbeskrivning
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334274
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedJanuary 10, 2020
- Date updatedMay 8, 2024
- DIMU-CODE021028486279
- UUIDcc360bc3-6856-4574-8922-c1836e423b7d
- Tags