History
-
Text i Skolslöjdsutställningen, 2012/2013:
”PRAKTISK KLOKHET
I slöjden ska eleverna utveckla praktisk klokhet,
den som sitter både i händerna och hjärnan,
så att de klarar sig bättre i det dagliga livet.
Det kan vara kunskapen om hur man sågar i en viss sorts trä.
Eller att välja material med tanke på miljön för att spara resurser.
Eller räkna ut hur man kapar en meter bräda så att det blir en hylla.
Det går alltså inte att skilja mellan teori och praktik,
för slöjdande handlar om att utveckla omdöme
och att reflektera över det man gör.”
/Maria Perers, 2012.
Tillverkad i klass 5 lärare Sven-Erik Bengtsson.
Hyllan har tillkommit som resultatet av uppgiften "en meter bräda" där eleverna av en 1 meter lång och tio cm bred bräda ska tillverka en hylla. Hela metern ska gå åt och eleverna får inte använda mer material. Uppgiften är ett exempel på PBL - problembaserat lärande, en pedagogisk modell som används även vid universitetsutbildningar.
Insamlad i samband med dokumentationen av skolslöjd inför utställningen Skolslöjd (2012-02-03 - 2013-01-20).
\Fiffi Myrström, 2014-01-15.
Produktion: 2011 (Givarens uppgift)
- TillverkareZitouni, Sarah-Cherifasäker
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletKnutbyskolan
- TillverkningsortSverige Stockholm Stockholm Stockholm Rinkeby
Accession: November 13, 2013 (Förvärvslista)
- Givare till museetZitouni, Sarah-Cherifasäker
- Givare, ortSverige Stockholm Stockholm Stockholm Rinkeby
Classification
References
-
- ArkivreferenserD488 Lärarens beskrivning av arbetsuppgiften
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334129
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedFebruary 29, 2020
- Date updatedMay 8, 2024
- DIMU-CODE021028536992
- UUID686e5f44-ae0e-4f94-8dd8-e007c760cbd7
- Tags