History
-
I samband med fotbolls-VM för herrar 2006 i Tyskland marknadsförde Nestlé flingor i form av små fotbollar under beteckningen "FIFA World Cup Germany 2006 Official licensed product". Lanseringen väckte reaktioner bland Europas konsumentorganisationer på grund av produktens stora sockerinnehåll. I pressmeddelande och öppet brev till FIFA kritiserade tolv konsumentorganisationer marknadsföringsstrategin för att produkten inte kunde anses bidra till hälsosamma kostvanor bland barn och unga (se länkade filer).
Under senare delen 1900-talet har allt fler varor som marknadsförs till barn börjat synas i dagligvaruhandeln. Barnen tilltalas direkt på varornas förpackningar, som en tydligt definierad konsumentgrupp, och behandlas därmed som självständiga och kompetenta konsumenter i den kommersiella retoriken. Tidigare, under 1900-talets förra hälft, riktades reklam för varor ämnade åt barn snarare till föräldrarna, som ställföreträdare för barns intressen. Flingpaket utgör ett tydligt exempel på hur barn adresseras som konsumenter på 2000-talets dagligvarumarknad, genom visuella markörer och koder som används i marknadsföringen. Formspråk och tilltal säger i sin tur något om samtidens normer och ideal kring barn, barndom och konsumtion som produceras och reproduceras i vardagens kommersiella miljöer.
Flingpaketet ingår i en större samling förpackningar som analyserats i samband med ett forskningsprojekt om butikens, förpackningarnas och varuhandelns historia, se ”Coco Pops, Kalaspuffar och leksaker. En visuell analys av barntilltalet på flingpaketen" i Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer (Nordiska museet 2010). Den visades även i utställningen "Burkar, påsar och paket" under september 2010 till april 2011.
/Ulrika Torell 2016-03-07
Produktion: 2007 (datummärkning)
- TillverkareNestle
Annat: 2006
Världsmästerskapet i fotboll för herrar, TysklandAnnat: 2006
- Historisk händelse, namn med anknytning till föremåletSveriges Konsumenter i Samverkan
Accession: November 7, 2012 (Förvärvslista )
- Givare till museetSparrman, Anna
- Givare, ortSverige Östergötland Östergötland Linköping
Downloads
Classification
References
-
- LitteraturreferenserSparrman, A., ”Coco Pops, Kalaspuffar och leksaker. En visuell analys av barntilltalet på flingpaketen". I: Torell, U, Qvarsell, R, Lee, J. (Red.) (2010) Burkar, påsar och paket. Förpackningarnas historia i vardagens konsumtionskulturer (s. 209-233). Stockholm: Nordiska museets förl.
License information
Metadata
- IdentifierNM.0334148
- Part of collectionNordiska museets föremål
- Owner of collectionNordiska museet
- InstitutionNordiska museet
- Date publishedMarch 24, 2020
- Date updatedMay 8, 2024
- DIMU-CODE021028554819
- UUIDbf266600-b220-49c4-8c90-ef9d4ead38d2
- Tags