History
-
SJ lät tillverka 11 stora snälltågslok av litt F mellan 1914-1916. Loken var de största och starkaste snälltågsloken som byggts i Sverige och tillverkare var NOHAB i Trollhättan.
Det var fyrcylindriga kompoundlok med löpboggi fram, tre drivaxlar och löphjul under hytten. De lär vara konstruerade för 127 km/h, men fick i Sverige bara gå i 90 km/h eftersom banorna inte tålde mer. I Danmark däremot var loken godkända för 110 km/h.
Loken kom att användas främst i snabba och tunga snäll- och expresståg på Stockholm-Malmö fram till elektrifieringen 1933. Efter det gick de några år på Västkustbanan innan de såldes till DSB i Danmark 1937. Anledningen att de inte hittade något annat att göra i Sverige var att de var för stora och tunga för andra banor och man saknade helt enkelt trafikuppgifter för dem, eftersom elektrifieringen gick snabbt framåt.
I Danmark blev loktypen populär. DSB blev så förtjusta i loktypen att man senare byggde flera lok av samma typ i Danmark.
Produktion: 1915
- TillverkareNydqvist & Holm AB
Användning: 1915
- Tidigare ägareDanske Statsbaner
- Tidigare ägareStatens Järnvägar
Relation
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm20813
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedNovember 12, 2020
- Date updatedFebruary 26, 2022
- DIMU-CODE021028863914
- UUID4081edb3-153e-4811-9cb3-28e18f3de7d8
- Tags