History
-
-
En rivare drogs av häst eller maskin.
"Rivaren användas för att luckra upp makadamiserade eller i allmänhet hårda vägbanor, som icke låta bearbeta sig endast med väghyvel eller vägplog. En dylik uppluckring måste ske dels för avlägsnande av ojämnheter på vägen och dels för att på en gammal vägbana skaffa fäste för de nypåförda väglagningsämnena. Flera svenska städer hava länge använt dessa maskiner, men först förra året kommo de i bruk på landsvägarna.
Rivarna måste vara tungt byggda, så att rivstålen tränga ner i vägen. De utföras därför helt i gjutjärn med tre eller fyra låga hjul. Det främre hjulet eller hjulparet är ledbart och användes för styrning, som sker med en i framvagnen fäst järnspak. Denna manövreras av en man, som går bakom rivaren. Dragkraften anbringas icke direkt vid rivaren utan vid en i denna fästad lång ketting eller lina. Härigenom underlättas styrningen i hög grad. Effekten är ytterst olika, men såsom ett ungefärligt mått på densamma kan uppgivas för stenbunden, men icke vältad 6 m bred väg, 7 cms rivdjup och två hästars anspann en uppriven väglängd av 300-500 m per dag" (1915)
Citat från Wretlind, E. P: Maskiner och redskap för vägunderhåll (Sv vägföreningens handlingar) 1915.
-
Produktion - 1910 (1910-talet)
- Tillverkare Juneverken
- Tillverkningsort Sverige Jönköping Jönköping Bankeryd
-
Downloads
- File attachments Utställningstext 1991 3985006
Classification
-
- Maskiner (VVM Klassifikationer) VVM.K 12
License information
-
License
Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- Identifier VVM00071
- Part of collection Väghistoriska samlingens föremål
- Owner of collection Järnvägsmuseet
- Institution Väg- och trafikhistoriska samlingen
- Date published February 25, 2021
- Date updated March 3, 2021
- DIMU-CODE 021029527774
- UUID 407C55CE-BB84-409E-83F9-882D315CAF5E
- Tags