History
-
Hästdragen vägplog, konstruerad för vägändamål och använt för snö- och isröjning i Stockholm. Under 1930-talet drogs några av traktorer.
Under 1910-talet kom från USA den hästdragna vägplogen eller väghyveln. Ganska snart därefter började en inhemsk produktion.
”Den amerikanska vägplogen har länge varit i bruk i Sverige för snö- och isplogning på de större städernas gator. Den är emellertid ursprungligen konstruerad för vägändamål och har även under år 1914 kommit till användning på de svenska vägarna. Vägplogen förspännes med två, tre eller fyra hästar eller med maskinvält, där sådan finnes tillgänglig. Ju större dragkraft, som är disponibel, desto större skärdjup kan åstadkommas. I Stockholmstrakten har man under särledes gynnsamma, fuktiga väderleksförhållanden med fyra hästar och ett skärdjup av 3-5 cm fullt iordningställt 10 km väg per dag. Hästarna arbetade i skift, ett par i taget, då på detta sätt större arbetsresultat uppnåddes än vid körning med spann. På 4,5 m breda, grusade norrlandsvägar avjämnades c:a 17 km väg per dag. Fyra hästar förspändes och avlöstes varje timme”. (1915)
Plogen skänktes till Tekniska museet 1962 av Stockholms stadsmuseum. Museet skänkte den sedan vidare till den Väg- och trafikhistoriska samlingen 2021.
Produktion: 1910 (1910-tal)
- TillverkareJ. I. Case Threshing Machine Company
- TillverkningsortUSA Racine
Användning: 1910 - 1940 (1910-tal, 1940-tal)
- Ägare av original, ortSverige Uppland Stockholm Stockholm Stockholm
Classification
-
- Maskiner (VVM Klassifikationer)VVM.K 12
License information
- License Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- IdentifierVVM05144
- Part of collectionVäghistoriska samlingens föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionVäg- och trafikhistoriska samlingen
- Date publishedApril 17, 2021
- Date updatedDecember 14, 2023
- DIMU-CODE021029701214
- UUID5faa8f11-9a8b-438d-9f42-c8cc5e24fdde
- Tags