History
-
-
Hästdragen vägplog, konstruerad för vägändamål och använt för snö- och isröjning i Stockholm. Under 1930-talet drogs några av traktorer.
Under 1910-talet kom från USA den hästdragna vägplogen eller väghyveln. Ganska snart därefter började en inhemsk produktion.
”Den amerikanska vägplogen har länge varit i bruk i Sverige för snö- och isplogning på de större städernas gator. Den är emellertid ursprungligen konstruerad för vägändamål och har även under år 1914 kommit till användning på de svenska vägarna. Vägplogen förspännes med två, tre eller fyra hästar eller med maskinvält, där sådan finnes tillgänglig. Ju större dragkraft, som är disponibel, desto större skärdjup kan åstadkommas. I Stockholmstrakten har man under särledes gynnsamma, fuktiga väderleksförhållanden med fyra hästar och ett skärdjup av 3-5 cm fullt iordningställt 10 km väg per dag. Hästarna arbetade i skift, ett par i taget, då på detta sätt större arbetsresultat uppnåddes än vid körning med spann. På 4,5 m breda, grusade norrlandsvägar avjämnades c:a 17 km väg per dag. Fyra hästar förspändes och avlöstes varje timme”. (1915)
Plogen skänktes till Tekniska museet 1962 av Stockholms stadsmuseum. Museet skänkte den sedan vidare till den Väg- och trafikhistoriska samlingen 2021.
-
Produktion - 1910 (1910-tal)
- Tillverkare J. I. Case Threshing Machine Company
- Tillverkningsort USA Racine
-
Användning - 1910 — 1940 (1910-tal, 1940-tal)
- Ägare av original, ort Sverige Uppland Stockholm Stockholm Stockholm
-
Classification
-
- Maskiner (VVM Klassifikationer) VVM.K 12
License information
-
License
Attrbution-ShareAlike (CC BY-SA)
Metadata
- Identifier VVM05144
- Part of collection Väghistoriska samlingens föremål
- Owner of collection Järnvägsmuseet
- Institution Väg- och trafikhistoriska samlingen
- Date published April 17, 2021
- Date updated December 2, 2021
- DIMU-CODE 021029701214
- UUID 5FAA8F11-9A8B-438D-9F42-C8CC5E24FDDE
- Tags