Målningen föreställer vyn från Villa Quisisana i riktning mot Vesuvius.Månadens nyförvärv, April 2015Utsikt mot Vesuvius från Villa Quisisana av Johan Christian Dahl Nationalmuseum ...
Målningen föreställer vyn från Villa Quisisana i riktning mot Vesuvius.Månadens nyförvärv, April 2015Utsikt mot Vesuvius från Villa Quisisana av Johan Christian Dahl Nationalmuseum har förvärvat ett av de fåtal italienska landskap som fortfarande finns i privat ägo av den norskfödde målaren Johan Christian Dahl (1788-1857) – Utsikt mot Vesuvius från Villa Quisisana. Trots att Dahl under i stort sett hela sitt yrkesliv var bosatt i Dresden kallas han för den norska målarkonstens fader. Konstnären är mest känd för sina landskap från Norge, men vid sidan av dem har hans friluftsstudier från Italien fått stor uppmärksamhet. Det rör sig i första hand om teckningar och om mindre bilder i olja, som berättar mycket om vad han såg och hur han reste. Den nyförvärvade målningen kan betraktas som ett viktigt dokument från en särskilt betydelsefull etapp i Dahls liv.Föreställ dig att det är augusti år 1820. Du har rest i två månader. Färdats med häst och vagn, med båt och till fots. Resan har varit riskabel och slitsam. För några dagar sedan nådde du ett av dina viktigaste delmål – Neapelbukten med sevärdheter som Vesuvius, Neapel och Capri. De senaste dagarna har du tillbringat i lugn och ro som nyanländ gäst i ett stort hus i sluttningen ovanför staden Castellammare. Intrycken är så starka att du aldrig vill riskera att glömma dem. Du vill kunna frammana och återuppleva dem längre fram i livet.Målningen av Johan Christian Dahl från takterrassen till lantresidenset Quisisana tycks förmedla just denna känsla. Dahl befann sig på Quisisana, som den danske kronprinsens Christian Frederik gäst sedan den 11 augusti. Vyn från terrassen är daterad fem dagar senare. Under de här dagarna vistades han i den palatsliknande villan för att umgås med den konstintresserade prinsen och hans hov samt för att måla utsikten.Dahls målning är speciell på flera sätt. Den är för liten och för skissmässigt utförd för att ha varit avsedd att säljas. Samtidigt får förgrunden med muren denna lilla målning att framstå alltför genomarbetad för att betraktas som en ren studie. Det mest sannolika är att Dahls avsikt var att skapa sig ett eget, personligt resminne. Motivet är speciellt dels genom den dramatiska effekten med Vesuvius i utbrott, dels genom den starka betoningen av förgrunden med sin mur. Utan den vore målningen att betrakta som en ren studie där konstnären i första hand koncentrerat sig på att fånga skymningsljuset och atmosfären. Att på detta sätt tydligt markera själva utsiktspunkten förekommer däremot ytterst sällan. Neapelbukten med Vesuvius var visserligen ett populärt motiv, men Dahls noggranna angivelse av tidpunkten, den 16 augusti 1820 gör att bilden får karaktär av en dagboksanteckning. Det intima formatet 20 x 30 cm förstärker paradoxalt nog den överväldigande känslan i Dahls egen upplevelse av den sköna vyn i kvällsljus med vulkanens hotfulla aktivitet som fond.Förvärvet har möjliggjorts genom donationsmedel ur Wirosfonden. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.Inventarienummer: NM 7287