Oljemålning på duk fäst med spik på en kilram med förstärkning i mitten. Målningen omges av en ram av betsad ek med en förgylld och en vitmålad list närmast motivet.
Motivet utgör ...
Oljemålning på duk fäst med spik på en kilram med förstärkning i mitten. Målningen omges av en ram av betsad ek med en förgylld och en vitmålad list närmast motivet.
Motivet utgörs av Norrbron och två av dess valv. Till vänster syns en del av Stockholms slott och i förgrunden Stockholm ström med vågningar och rörelse i vattnet som framhävts med hjälp av ett vågat mönster i en mörkare och en ljusare nyans. På Norrbron återfinns två av Gustaf de Frumieres armaturer med bågljuslampor samt en bil i röd färg som verka passera över bron.
På andra sidan av bron, sett genom ett av valven, syns en man i en båt som verkar hantera ett fiskenät. Grönskande träd och gräs syns längs strömmens kant under slottet. Gröna trädtoppar syns även på andra sidan av bron. Målningen är gulnad.
Målningen är signerad.
Oljemålning på duk fäst med spik på en kilram med förstärkning i mitten. Målningen omges av en ram av betsad ek med en förgylld och en vitmålad list närmast motivet.
Motivet utgör ...
Oljemålning på duk fäst med spik på en kilram med förstärkning i mitten. Målningen omges av en ram av betsad ek med en förgylld och en vitmålad list närmast motivet.
Motivet utgörs av Mälarens inlopp till Slussen med en vit himmel som bakgrund. En rödmålad vaxholmsbåt ser ut att lämna hamnen, båten speglar sig i det vita vattnet och det slingrar sig rök ur skorstenen. Bakom sig har den ytterligare två båtar som ser ut att vara på väg ut i farvattnet. En av dessa båtar är en segelbåt av trä med två master vars segel verkar vara på väg upp.
Till vänster i målningen syns Skeppsbrokajen med det Levertinska- och Räntmästarhuset samt hus nummer 46. I fonden tronar Mariaberget upp sig med bland annat det Laurinska huset. Bengt Erland Fogelbergs ryttarstaty av Karl den XIV Johan syns även den svagt i bakgrunden. Även Gustav de Frumieres bågljusarmaturer, som bland annat fanns vid Slussen vid tiden då målningen kom till, syns på land. Människor syns promenera och en orangefärgad bil åker längs kajen. Målningen är signerad i det vänstra hörnet. Målningen är gulnad.
Porträtt är inte så vanliga i Hullgrens produktion men här visas en inkännande studie av en sann pataholmska. Fred Johansson, Utställningskatalogen för "Gilla", 2013