• Napo´leon I (franska Napoléon Ier), ursprungligen Napoleone Buonaparte, senare Napoléon Bonaparte, född 15 augusti 1769, död 5 maj 1821, fransmännens kejsare 1804–14 och 1815; jfr släktartikel Bonaparte.  Som tioåring sändes Napoleon, som var född på Korsika, till fastlandet för militärutbildning och blev officer 1785.
    (Erkännande, icke kommersiell, inga bearbetningar (CC BY-NC-ND))

Napoleon I (1769 - 1821)

Napo´leon I (franska Napoléon Ier), ursprungligen Napoleone Buonaparte, senare Napoléon Bonaparte, född 15 augusti 1769, död 5 maj 1821, fransmännens kejsare 1804–14 och 1815; jfr släktartikel Bonaparte. Som tioåring sändes Napoleon, som var född på Korsika, till fastlandet för militärutbildning och blev officer 1785.

23 objects

Snusdosa

Napoleons grav på St. Helena.

Elba Napoleons residens?

Elba Napoleons salong

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Interiört måleri från troligen 1860-talets andra hälft på Kyrkebols gård i Långserud. Väggmålningar i övervåningens sal, det s.k. Napoleonrummet, målade med limfärg på papp. Målningarna är grisailiknande och går i grå-svart-blå ton. Samtliga väggar har målningar med sammanlagt sju olika motiv från Napoleons storhetsdagar; historiska händelser i bland annat slagfälts- och stadsmiljö med Napoleon i centrum. På central plats i rummet finns två kanoner som samtidigt föreställer minnesmonument målade. På den ena står: "Austerlitz. Bron vid Arzole. Mötet på Niemen. Napoleon sårad. Äran och fäderneslandet". På den andra kanonen står: "Afskedet i Fontainbleu. Napoleon på ST Hel: Klippa. Industrin och de sköna konsterna". Mellan kanonerna ovanför ett motiv där Napoleon tilldelats en medalj, sitter en örn med uppspärrade vingar och med "televerksliknande" blixtar omkring sig. Mycket i Napoleonrummets målningar påminner om industrialismens arkitektur och för oss förefaller de i viss mån vara en hyllning till industrialismen. Figurscenerna är med största sannolikhet målade efter förlaga.

Mynt

Mynt Frankrike 1809 2 Franc.

Mynt

Mynt Frankrike 1808 ½ Franc

Mynt

Mynt Frankrike 1808 2 Franc.

Mynt

Mynt Frankrike 1808 ½ Franc.

Kejsare Napoleons kröningsporträtt [Akvarellmålning]

Staty

Skulptur föreställande Napoleon Bonaparte, avbildad sittande.

Share to