Artist
Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Jacob Jordaens (1593–1678, flamländsk)
Oskulden mellan dygden och lasten
På målningen ser vi en ung kvinna sitta i mitten av bilden. Hon är omgiven av en äldre kvinna och en ung man. Tittar man närmare på den unga mannen kan man skymta en bit av en vinge på hans skuldra. Med högra armen pekar han upp mot himlen, i den vänstra håller han en dödskalle. Den äldre kvinnan håller en silverskål i famnen och med den ena handen håller hon upp en guldlänk, som fortsätter över kanten på skålen och lindas runt armen på den unga kvinnan i mitten av bilden. Hon lutar huvudet lätt åt sidan och faller ut med båda sina armar i en nästan uppgiven gest. Det är som om de båda figurerna som omger henne försöker vinna över henne på sin sida. Titeln på verket är ”Oskulden mellan dygden och lasten”. Målningen är en så kallad allegorisk framställning, där oskulden (kvinnan i mitten) står inför ett livsval: lasten eller dygden. I det här fallet är lasten den gamla kvinnan som får personifiera det ändliga materiella ägandet medan den unga mannen personifierar det andliga och eviga livet.
Johan Jacob Jordaens var den mest betydande flamländska barockmålaren efter Peter Paul Rubens (1577–1640), som han tidvis arbetade hos som assistent. Starkt influerad av Rubens måleri blir han efter dennes död 1640 den ledande konstnären i Antwerpen. En annan viktig influens kommer från den spanska konstnären Michelangelo Merisi da Carravaggio (1571–1610), vars måleri karaktäriseras av dramatisk rörelse och kontrastrik ljussättning, kallad chiaroscuro (på svenska ungefär ljusdunkelmåleri). Hela den stilepok som Jordaens räknas till och som kallas för barocken, kännetecknas av mustiga färger, dramatiska diagonaler i kompositionen och ett ljusdunkelmåleri. Flandern stod vid den här tiden under spanskt välde och var katolskt. Jordaens beställningsverk utfördes ofta på uppdrag av katolska kyrkan, men själv konverterade han på äldre dagar till protestantismen.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Oskulden mellan dygden och lasten
Oskulden är den unga kvinnan i mitten av bilden iförd en vit blus och ett rött tygstycke. Den vita färgen anspelar på oskuldsfullhet och den röda på det köttsliga, d v s att hon är en levande människa till skillnad från de andra två vid sidan av som är allegoriska figurer och symboliserar Dygden respektive Lasten. Men vem är vem? Lasten är nu inte den unge mannen som man skulle kunna tro, utan istället den gamla kvinnan. Hon håller en silverskål med guldkedjor i som ringlar sig omkring Oskuldens arm, dvs fjättrar henne vid penningar och materiella ting. Gamla rynkiga kvinnor fick ofta illustrera tidens obarmhärtiga gång och det obevekliga öde för den som låter sig snärjas av det världsliga i tillvaron. Till höger i bilden finner vi Dygden, en ung man, appolonsk och upphöjd med änglavingar. Ena handen pekar uppåt mot det andliga livet och med den andra handen påminner han oss om livets förgänglighet. Om vi väljer den andliga vägen tycks vi förbli evigt unga verkar han vilja säga. Färgerna i deras klädedräkter antyder också vilken väg vi bör välja. Den gamla kvinnan är klädd i svart - dödens färg, medan Dygdens dräkt går i mörkt sammetsgrönt med inslag av guldbrokad.
Johan Jacob Jordaens (1593–1678) var den mest betydande flamlänske barockmålaren efter Rubens. Han arbetade tidvis som assistent åt Rubens och var starkt influerad av hans måleri. Efter Rubens död 1640 blir Jordaens den ledande konstnären i Antwerpen. Han levde och verkade i Flandern som var motreformationens fäste. Jordaens var dock något av motsägelsernas man. Hans motivkrets bestod oftast av religiösa, allegoriska och mytologiska motiv i sann barock anda. Figurerna är ofta blodfullt och sinnligt tecknade, hudens mjällhet lyser vit eller påtagligt köttslig. Han använder gärna klangfulla färger och tecknar frodiga, voluminösa kroppar. Inflytande från Caravaggio märks i hans ljusdunkelmåleri.
I strid mot denna katolska svulstiga bildvärld står dock Jordaens egen övertygelse, som bekände sig till kalvinismen på äldre dar.
1800-tals målaren Delacroix yttrade om Jordaens att "... han var en lysande målare med ett erbarmligt tänkande" och hade då i åtanke de målningar där små puttis tumlar runt med frodiga kvinnokroppar mest för att tillfredsställa sina katolska uppdragsgivare. Men Jordaens var en man med båda fötterna på jorden och lät affärerna gå före, en realist som blundade för verkligheten.
von Zeipel, Agneta: Symboler i holländskt och flamländskt måleri. Ur Bohuslän Konst. ÅRSBOK 1996. Konsten på Bohusläns museum. Bohusläns hembygdsförbund och Bohusläns museum. Uddevalla 1996.
Produktion
- KonstnärJordaens, Jacob
- Konstnär, ortFlandern
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från ortSverige Bohuslän Västra Götaland Uddevalla Uddevalla Göteborgs och Bohus län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
-
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ31
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedSeptember 2, 2016
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021046539638
- UUIDc54ae3fb-3f04-45de-945f-3082a34c580d
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».