Artist
Part of exhibition
History
-
Konstpedagogisk fördjupning
Anders Leonard Zorn (1860–1920, svensk)
Étude Éclairage, 1890
Madame Rickhoff, som den avporträtterade kvinnan heter, ligger bekvämt tillbakalutad mot de stora kuddarna i sin schäslong. Hon har just tagit blicken från den uppslagna bok som hon håller i sin ena hand. Hennes lilla näpna hund, som kommer med ett brev i munnen, har fångat hennes uppmärksamhet. Tittar man noga, ser man att det står Anders Zorn, 1890 på kuvertet. Både tekniken och scenen ger intryck av att vara ett fruset ögonblick, fångat i stunden. Detta sätt att fånga rörelsen i stunden har sin bakgrund i fotografiets nya möjligheter att göra utsnitt ur verkligheten, en slags snapshots eller ögonblicksbilder, som också påverkade hur konstnärer tog sig an måleriet.
På 1890-talet är den svenske konstnären Anders Zorn verksam i Paris och har en lysande internationell karriär, inte minst som porträttmålare. Han övergår från akvarellmåleri till oljemåleri i halvimpressionistisk stil och utnyttjar impressionismens friare penselskrift för att få liv och rörelse i uttrycket. Målningen heter ”Étude Éclairage”, vilket betyder studie i ljus. På 1890-talet är den elektriska belysningen en nymodighet, ännu inte alla förunnad. Lampan står till vänster i bild och motivet ger konstnären en förevändning att visa sin skicklighet i att skildra ljusets reflektioner i hud, sidentyg och andra stoffer i rummet.
Text producerad till Appen JOHNSON 2.0, 2020
Birgitta Åhlund /Bohusläns museum
Madame Rickhoff, som den avporträtterade kvinnan heter, ligger stödd av kuddar bekvämt tillbakalutad i sin schäslong och har just tagit blicken från den uppslagna boken som hon håller i sin ena hand. Hennes lilla näpna hund har fångat hennes uppmärksamhet och kommer med ett brev i munnen. Tittar man noga ser man att konstnären, Anders Zorn, har skrivit sin signatur just på det brev som hunden bär i sin mun.
Målningen i en halvimpressionistisk stil utförde Zorn under sin franska period på 1890-talet då han bodde i Paris och var en internationellt uppmärksammad och eftertraktad porträttör. Zorn övergav vid den här tiden akvarellmåleriet till förmån för oljemåleri och inspirerades av den aktuella konsten, impressionismen, men anammade den aldrig i sin helhet. Zorn som var en stor begåvning, en sann virtuos, utnyttjade impressionismens fria penselskrift för att skapa vitala skildringar som precis som målningen av Madame Rickhoff ger sken av att vara en snabb ögonblicksskildring.
Carlgren, Maria, von Zeipel, Agneta: John Johnsons donation. Ur Bohuslän Konst. ÅRSBOK 1996. Konsten på Bohusläns museum. Bohusläns hembygdsförbund och Bohusläns museum. Uddevalla 1996.
Enligt uppgifter i boken "Zorn", Gerda Boëthius, 1949, beställdes målningen av paret Rikoff till makens syster Mme Sadi Rikoff, Frankfurt.
"Bankiren Martin Rikoff beställde sitt eget porträtt och ett nytt av sin vackra maka Mme Clara. De skulle bli presenter åt Rikoffs syster Mme Sadi Rikoff i Frankfuth och ha en mer intim karaktär. Konstnärligt intresserade som de voro hade de ingenting emot att Zorn experimenterade med en belysningsstudie och Mme Rikoff utlovade välvilligt att sitta modell en gång till, ifall det inte skulle lyckas. Zorn kallade tavlan "Etude éclairage". Mme Rikoff sitter tillbakalutad , klädd i skärt och vitt. Rummet är upplyst, så att modellen är relativt jämnt belyst, och en lampa till vänster kastar ett varmt ljus på hennes högra kind. Som vanligt är det ett spel mellan kalla och varma färger och rummet bakom ligger mera i dunkel och ger liksom området under bordet honom tillfälle att studera det genomlysta dunklet. Favorithunden, en gråblå-skiftande griffon apporterar på sitt vanliga sätt till sin matmor, denna gång ett papper på vilket Zorn skämtsamt anbragt signaturen: Zorn - 1890. Hundens gråblå päls och det vita papperet äro verkningsfulla moment i färgkompositionen. På samma gång gör den med sin kraftiga rörelse snett uppåt den ena armen X-kompositionen aktivt verksam i tavlan. Penselföringen är raffinerad, har något av det stripiga manér han dessa år använde, men ger samtidigt större flata ytor, såsom till exempel på högra armen.
.......
Rikoffs tyckte om porträttet och hade ingen önskan att få ett mera konventionellt porträtt och Zorn började omedelbart att måla bankir Martin Rikoff, även nu med en alldeles ny uppläggning. Han sitter vid skrivbordet i sitt arbetsrum, halvt i profil. Det är eftermiddagsstämning i rummet och en brasa brinner i den öppna spisen. Ljuset framhäver modellen ..."
Zornmuseet, Mora, skriver i samband med utställningen "Zorn och Frankrike" år 2017 om paret Zorns period i Paris:
Zorn och Frankrike är temat för Zornmuseets sommarutställning 2017. För första gången ägnas en hel utställning åt de åtta år som Anders Zorn och hans hustru Emma hade sin fasta adress på Boulevard de Clichy i Paris, strax intill den kända danslokalen Molin Rouge. Det var en tid då Zorns internationella karriär tog raketfart. Vid Världsutställningen i Paris 1889 vann den unge svensken guldmedalj och förärades med den främsta av franska ordnar, Hederslegionen, och snart var han ett respekterat namn i den mondäna stadens konstliv. ”Zorn var här, liksom han är det överallt, som fisken i vattnet.”, skrev vännen Carl Larsson. Kända konstnärer, fransk kulturelit, stenrika bankirer och prima ballerinor passerar revy i en utställning som rör sig från Paris mest exklusiva miljöer till teaterloger och konstnärsateljéer. Med virtuos teknik porträtterade Zorn i målningar och etsningar några av den tidens mest färgstarka personligheter, såväl fransmän och fransyskor som utlänningar på tillfälligt besök i staden. Verken från denna tid hör till de bästa konstnären skapat.
I samband med utställningen publiceras en ny bok, Zorn och Frankrike, författad av Vibeke Röstorp. Utställningen i Mora föregår den stora Zornutställning som i höst visas på Petit Palais i Paris, Anders Zorn. Le Peintre de la Suède fin-de-siècle.
Produktion: 1890
- KonstnärZorn, Anders (1860 - 1920)
- Konstnär, ortSverige
Accession: 1953
Testamentarisk gåva till Uddevalla stad- Ansvarig institutionBohusläns museum
- Deposition från namnUddevalla kommun (1971)
- DigitaltMuseumSearch in «Uddevalla kommun»
Ägande
- Ägare av originalJohnson, John (1861 - 1951)
- History
John Johnson föddes i Naverstad i Bohuslän år 1861. Han gick på Uddevalla elementarläroverk. Flyttade därefter till Göteborg för att ägna sig åt affärverksamhet, främst vinhandel. Det var under denna tid som han skaffade sig en betydande förmögenhet.
År 1885 gifte sig John Johnson med Ingeborg Josefina Klemenson, född 1859 i Fredrikstad. Paret fick sönerna John Arne och Reidar Ring.
Mellan åren 1904 och 1928 bodde familjen Johnson i huvudsakligen i Stockholm med några kortare avbrott.
Från 1928 är Villa Hemmet i Ulricehamn paret Johnsons hem.
Fru Ingeborg Johnson avlider redan år 1932. John Johnson dör i november 1951.
Konstverken JJ01 - JJ67 utgör John Johnsons donation till Uddevalla stad genom testamente och utgör merparten av de tavlor han samlat sedan 1890-talet.
- Adress,Sverige (SE) Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
- ProfessionDonator Köpman
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Johnson, John»
- History
- Ägare av original, ortSverige Västergötland Västra Götaland Ulricehamn Ulricehamn Älvsborgs län
Classification
-
- Bildkonst (Outline)OU 532
References
-
- MuseikodS14UM
License information
Metadata
- IdentifierJJ66
- Part of collectionS14UM Konst
- Owner of collectionBohusläns museum
- InstitutionBohusläns museum
- Date publishedFebruary 24, 2017
- Date updatedOctober 23, 2023
- DIMU-CODE021046906219
- UUIDfeb69842-c9d5-4028-84d2-45c5ad28533f
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».