Segelkanoten UNDA ritades av Gerhard Högborg år 1919 och byggdes två år senare vid Källhagen på Djurgården. Beställare var Carl Silfversparre, som var aktiv inom Föreningen för Kan ...
Segelkanoten UNDA ritades av Gerhard Högborg år 1919 och byggdes två år senare vid Källhagen på Djurgården. Beställare var Carl Silfversparre, som var aktiv inom Föreningen för Kanotidrott (FKI) i Stockholm.
Denna typ av stora barlastade segelkanoter, klass D, kallades även kanotkryssare. De blev snabbt populära främst bland kanotseglare som ville ha det lite bekvämare ombord men ändå kunna njuta av kanotens alla fördelar. Enligt reglerna fick inte måtten överskrida 6 meters längd respektive 1,30 meters bredd. Segelytan skulle vara max 13 kvm. Klassen kallades ursprungligen för klass 5 och var en utveckling mot stadigare kanotkryssare än den något mindre klass III B.
Normalt byggdes segelkanoterna i betydligt billigare utförande med dukklätt skrov av furu. Unda däremot är helt i mahogny. Hon har centerbord men även en blyköl alldeles under skrovet. Med stor- och mesansegel bär hon 13 kvm.
1935 köptes Unda av Arne Ekström för 600 kr. Under femtiotvå år vårdades hon ömt av Arne och hans hustru Elna. Tillsammans gjorde de flera långseglingar med sin segelkanot, även sedan familjen utökats med en son. 1987 skänktes Unda till Sjöhistoriska museet inklusive all utrustning, utombordsmotor, kapell, dubbla segeluppsättningar, spritkök, handmålat porslin och mycket mer. Dessutom finns i museets arkiv alla familjen Ekströms loggböcker.