Photo: André Lindahl / Kalmar konstmuseum

Utgångspunkt samlingen

Utgångspunkt samlingen – Var börjar berättelsen? är en bred presentation av museets samling som utgår från ett personligt urval gjort av keramikern och skulptören Anabelí D González samt konsthistoriker och curator Sara Hemmingsson.

Under ett års tid har de fört samtal om bland annat historieskrivning och skapandeprocesser, fördjupat sig i olika konstnärskap och enskilda verk samt undersökt vad en samling är och kan vara. De har utforskat historiska perspektivskiften och tittat på berättelser som finns bevarade i form av verk, brev och skissböcker. De har letat upp verk som hakar i varandra men framför allt prövat nya kombinationer. Metoden de har utgått ifrån handlar om att vara tålmodig och att se på det välkända som om det vore allra första gången.

Utställningen förhåller sig fritt till teman som tid, andlighet och görandets praktik. Utvalda mikrohistorier beskriver enskilda konstnärsöden och verk som väcker extra nyfikenhet synliggörs. Omkring 50 konstnärer presenteras i utställningen, där tidsomfånget sträcker sig från Andreas Fornanders Självporträtt från 1865 till ett av de senast daterade verken som förvärvats, filmen Sylwan från 2022 av Salad Hilowle. Akvarellen Blomstervännen från 1909 av Carl Larsson visas för första gången på länge, och Richard Berghs välkända porträtt från 1884 av vännen Nils Kreuger möter porträtt av den något mindre kända konstnären Erik Ewald. Utställningen rymmer även verk av bland andra Vera Nilsson, Gideon Börje, Gunilla Skyttla, Raine Navin, Gunilla Pantzar, Lennart Rodhe, Ulrica Hydman Vallien, Ewa Rudling, Cecilia Ömalm och Kristina Müntzing.

Utgångspunkt samlingen – Var börjar berättelsen? är en fri fortsättning på projektet Samlingar och samlande som pågått bakom och framför kulisserna på Kalmar konstmuseum sedan hösten 2020. Två utställningar har gjorts, Bäste Broder 2020 och Ta plats 2021. Den första fokuserade på att ge tillbakablickar på museets och Kalmar konstförenings historia från 1917 och framåt, med hjälp av bland annat brevkorrespondens och utställningskataloger från arkivet. Utställningen året därpå visade några nyförvärv och vi fortsatte att berätta om samlandets betydelse och olika vägar in i en samling.

Curatorer: Anabelí D González och Sara Hemmingsson

Share to