Cykel med steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln.
Cykel med steglös kedjeväxel, vars huvudprincip är ett expanderande hjul som anbringats på den utgående axeln. Cronestrand, Nisse / Tekniska museet Attribution (CC BY)

Växlande framgång

Att växla är nödvändigt för att man skall kunna utnyttja och reglera kraften i en maskin optimalt. Växlar finns i alla sorts maskiner med rörliga delar, från vattenkvarnar till moderna motorfordon. Även om principen för växlar är enkel så är det komplicerat att konstruera en växellåda, den innehåller många rörliga delar och är ganska skrymmande.

Nils Fryklunds växel med variabelt drev. Trampdrevet expanderas eller komprimeras med hjälp av kedjeanspänningen. Cronestrand, Nisse / Tekniska museet Attribution (CC BY)

Efter andra världskriget ökade behovet av billiga småbilar i Europa. Den holländska bil- och lastvagnstillverkaren DAF insåg att om man skulle kunna bygga mindre och billigare bilar var den dyrbara och skrymmande växellådan lämplig att försöka förenkla. Man lyckades ta fram ett steglöst växelsystem med kilremmar och variabla drev som kallades Variomatic.

1973 började Nils Fryklund konstruera en växel med variabelt drev och kedja, som skulle innebära mindre kraftförluster än de DAFs remdrift gav upphov till. Fryklunds steglösa växel var främst avsedd för tyngre fordon som diesellok eller lastbilar men för att testa sin konstruktion byggde han en variant för en cykel. Principen går ut på att trampdrevet har variabel storlek. Det kan expanderas eller komprimeras för olika utväxling med hjälp av kedjeanspänningen. Kedjans spänning regleras med två kuggtrissor som flyttas fram och tillbaka längs kedjan med hjälp av ett vred på cykelns ram. Fryklunds steglösa växel blev dock blev aldrig någon kommersiell framgång och 2007 skänkte han experimentcykeln och en diger dokumentation till Tekniska museet.

(Text: Per Sundell, Intendent. Ursprungligen publicerat februari 2008 som "Månadens föremål" på museets webb.)

Share to