Inträdespollett av mässing, till Industriutställningen i Kungsträdgården, Stockholm, 1866. Gerdén, Anna / Tekniska museet Attribution (CC BY)

Inträdespollett till Skandinaviska industriutställningen 1866

Den första Industriutställningen anordnades i Storbritannien 1761 och följdes av flera stora utställningar i Europa. 1798 hölls en utställning i Paris vilken kom att bli mönsterbildande för flera kommande konst och industriutställningar.

Industripalatset vid Industriutställningen i Kungsträdgården, Stockholm 1866. Molins fontän. Okänd / Tekniska museet Public domain mark (CC pdm)

Den första av fyra Skandinaviska Konst och Industriutställningar gick av stapeln i Stockholm den 15 juni 1866, med industrihallen belägen i Kungsträdgården och konstdelen i Nationalmuseum.
Denna följdes av två utställningar i Köpenhamn 1872 och 1888 och projektet avslutades pampigt med Allmänna Konst- och Industriutställningen på Djurgården i Stockholm 1897.

Det industriella genombrottet i Sverige var på god väg vid senare delen av 1800-talet och utställningarna uttryckte en tro på människans möjlighet att skapa framsteg med förnuft och vetenskap. Tanken med utställningen 1866 var att framföra en teknisk, estetisk och moralisk fostran till publiken. Proletariatet skulle bildas och nationen skulle civiliseras. Ny teknik skulle lanseras och nya produkter skulle säljas.

I ”Industripalatset”, vilket täckte större delen av Kungsträdgården och som vid tiden var den näst största byggnaden i staden, visades allt vad det ”nya” samhället kunde producera. Svarvar, redskapsmaskiner, turbiner, bakmaskiner, möbler, glas, porslin med mera, runt 3500 utställare visade upp sina varor och maskiner. Den nya tiden skulle uppmärksammas, den moderna industrin skulle visas och den moderna människan skulle skapas.
Utställningen 1866 var en hyllning till staden och industrin, till freden och moderniteten.

(Text: Emilie Sabel, Intendent. Ursprungligen publicerat november 2008 som "Månadens föremål" på museets webb.)

Bilder och föremål från Stockholmsutställningen 1866