main article image
Schreiner David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Nyfiken på. Tingen berättar om Sundsvall under fyra århundraden. 1900-talet

Sundsvalls historia sträcker sig tillbaka till 1621 då staden grundades som handelsplats. Det är en historia präglad av utmaningar och motgångar men också förmågan att återhämta sig.

Idag är Sundsvall en livlig och mångsidig stad med en rik historia samtidigt som den blickar mot framtiden.

I museets samlingar finns föremål och arkivmaterial som bär på berättelser om tiden och människorna. Det är en berättelse om Sundsvalls övergång från liten kustby till modern stad.

Utställningen visar föremål från 1600-talet till 2000-talet. De är utvalda med hjälp av flera referensgrupper och museets personal. Introduktionstexterna är ett samarbete med Mittuniversitetet.

Utställningen är en del av Sundsvalls 400-årsjubileum.

Sundsvall under 1900-talet

Medelpads Fornhem och stadsparken norr om staden har anlagts. Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Vid århundradets början omfattade Sundsvall i stort det vi känner som ”Stenstan” och befolkningstalet var runt 14 800 personer. Vid dess slut, och via två nationella kommunsammanslagningsreformer (1952 och 1971), utgjordes Sundsvall också av Alnö, Attmar, Indal, Liden, Selånger, Skön, Sättna och Tunas landskommuner. Befolkningen var ca 93 500. Kommunsammanslagningarna var en konsekvens av urbaniseringen och välfärdsstatens framväxt. Redan vid tidigt 1940-tal hade en stor del av rikets landsbygdskommuner ett litet befolkningsunderlag och små ekonomier, vilket gjorde det svårt att klara av de kommunala uppgifterna. Inte blev det enklare av att kommunernas åtaganden med tiden blev flera och att flytten från landsbygden till städer och storstadsområdena fortgick under århundrandets andra hälft. Här ska det nämnas att kommunsammanslagningar inte var ett svenskt i fenomen. I flera europeiska stater, exempelvis Tyskland och Storbritannien, genomfördes dylika reformer. Anledningen där som här var urbaniseringen och de små landsbygdskommunernas svårigheter att lösa de kommunala åtagandena.

I december 1918 infördes den lika och allmänna rösträtten för kvinnor och män. Med det fick demokratin sitt genombrott i Sverige, och det första svenska demokratiska valet var kommunalvalet 1919. För Sundsvalls stad innebar detta val ingen förändring av styret. De borgerliga partierna samlade tillsammans över 70 procent av rösterna, vilket speglade stadens socioekonomiska strukturer. Det dröjde fram till kommunalvalet 1942 innan det blev ett maktskifte. Då tog socialdemokraterna över stadens styre, vilket de innehade århundrandet ut. För de omkringliggande landskommunerna där sågverks- och massaindustrin dominerade innebar kommunalvalet 1919 däremot ett maktskifte. Från borgerlig och konservativ dominans till en socialdemokratisk sådan. Näringslivet dominerades inledningsvis av handel, hantverk och banker, näringar med gamla anor i staden, men från 1800-talets andra hälft var det tydligt kopplat till utvecklingen inom omlandets sågverks- och massaindustri. Under hela 1900-talet fortsatte Sundsvall att vara en viktig plats för handeln. Samtidigt skedde det en differentiering av såväl näringslivet som arbetsmarknaden. Dels via framväxten av mekaniska-, metallurgiska-, kemiska- och livsmedelsindustrier. Dels ökade andelen sysselsatta inom offentlig förvaltning och sektor, vilket förklaras av kommunernas ökade välfärdsansvar och att statliga verk och myndigheter etablerades på orten.

Vykort med motiv över Selångersån i Sundsvall, 1900 —1920 okänd / Sundsvalls museum CC CC0

Andra världskriget (1939-1945) innebar för Sundsvallsområdets innevånare, precis som för svenskarna i gemen, en omställning i såväl stort som smått. Den bestod av alltifrån krigshot, eftergiftspolitik, permittenttrafik, beredskap, neutralitetsvakt, flyktingmottagande till ransonering och mörkläggning. Samtidigt skulle livet som sådant fortgå. Kriget innebar att en division ur Östgöta luftvärnsregemente, sedermera Sundsvalls luftvärnskår (Lv 5), förlades i Sundsvall i oktober 1940. Den blev kvar fram till 1982. Och under de sista krigsåren förlades en bataljon av de norska polistrupperna, vilka sattes in i Norge i samband med den tysk kapitulationen, i Njurundatrakten.

Nazitysklands ockupation av Danmark och Norge (9 april 1940 - 8 maj 1945) innebar att Skagerack mer eller mindre stängdes för svensk handel. För skogsindustrin innebar det att exporten västerut, vilket var dess huvudmarknad, nära nog upphörde. Istället hänvisades den till handel med Nazityskland och av den ockuperade länder.

Under 1960-talet växte kritiken mot den sk ”Flyttlasspolitiken”. Den syftade till att förmå arbetskraften att flytta till där jobben fanns; från landsbygden och mindre tätorter till storstadsområdena. Kritiken fick följden att riksdagen 1971 beslutade att 30 statliga verk och myndigheter flyttades från Stockholm ut i landet. I Sundsvall hamnade Riksförsäkringsverkets ADB-central (1973-), Centrala studiestödsnämnden (1974-), Statens tjänstepensionsverk (1976-) och Patent- och registreringsverkets bolagsavdelning (1978-). Med Högskolereformen (1977) etablerades också en högskola i staden, vilken får sägas vara den statliga etablering som över tid haft störst betydelse för områdets utveckling.

Sundsvallsområdets kultur-, musik-, idrotts- och nöjesliv var under detta århundrade både stort och variationsrikt och det präglades av såväl stadens högborgerliga traditioner som arbetarklassen fritids- och nöjesintressen. En mängd etablissemang, företeelser, personer och händelser borde naturligtvis omnämnas och lyftas fram, men det får bli; inget nämnt och ingen glömd.

Stefan Dalin, fil dok i Historia, Mittuniversitetet

Hungerkravallerna 1917

Sverige stod utanför kriget, men kriget förde också i Sverige med sig brist på matvaror, även om det drabbade olika samhällsklasser på olika vis. Priserna steg i höjden när bönder och köpmän gömde undan skördar och hellre exporterade till högre pris än att sälja till svenska hungrande. Över hela landet demonstrerade kvinnor och män, arbetare och även soldater, mot brist på mat, mot höga priser och mot orättvisor i samhället. Hungerdemonstrationer, möten och strejker ledde inte till någon revolution i Sverige, men rädslan för den och för demonstrerande arbetare, kvinnor och soldater gjorde att det de närmaste åren beslutades om såväl åtta timmars arbetsdag som beslut om allmän och lika rösträtt, även för kvinnorna.

Vykort med motiv över de sågverksanställdas koloniodlingar vid Skönvik. okänd, privattaget / Sundsvalls museum CC CC0

Spanska sjukan 1918

Blåbärssaft som skulle användas som kur mot Spanska sjukan Schreiner, David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Sommaren 1918 nåddes Sundsvall av den svåra och ibland också dödliga influensan med namnet Spanska sjukan. Det började redan i juli då några enstaka sjukdomsfall rapporterades till stadens hälsovårdsnämnd. I augusti bröt sjukdomen ut ordentligt.

Hälsovårdsnämnden förstod genast allvaret i epidemin och ett intensivt arbete började för att informera allmänheten och begränsa spridningen. En av de första åtgärderna var att via stadens tidningar varna för deltagande i nöjestillställningar. En åtgärd som Hälsovårdsnämnden senare beskrev ”var av noll och intet värde”. Det verkade till och med ha varit fler än vanligt som roat sig på lokal. Men allmänheten krävde ändå kraftigare åtgärder och i slutet av augusti förbjöds offentliga nöjestillställningar av alla slag.

I slutet av september hade ett provisoriskt sjukhus inrättats i det gamla epidemisjukhuset och för att hjälpa dem som låg sjuka i sina hem anställde Hälsovårdsnämnen dessutom två extra sjuksköterskor. Ett omfattande hjälparbete gjordes också av frivilliga organisationer som Kvinnors uppbåd och Röda korset.

Hälsovårdsnämnden arbetade hårt för att hindra spridningen av influensan. Trots det rapporterades 2300 sjukdomsfall till medicinalstyrelsen. Men hälsovårdsnämnden visste också att det var en siffra i underkant och beräknade att ungefär 2/3 av stadens befolkning hade varit sjuka.

I början av 1919 minskade antalet sjukdomsfall. I mars och april ökade antalet sjuka för att sedan bli mer normalt under resten av året.

Läs mer om spanska sjukan på Sundsvallsminnen

Epidemisjukhuset från 1909 efter Ludvigsbergsvägen (tidigare Epidemivägen). 1929 tillkom även ett stenhus på samma fastighet. Byggnaderna stod kvar ända in på 1970-talet. okänd / Sundsvalls museum Public domain mark (CC pdm)

Skolbadkarens betydelse

Var du elev vid Kubikenborgs skola kring sekelskiftet 1900 kunde du få bada i deras skolbadkar. Magda Andersson som växte upp med sina föräldrar i lärarbostaden vid Kubikenborgs skola minns skolbadet: ”Där inrymdes bland annat Norrlands första skolbad med tio badkar, dusch och simbassäng. I lärarnas tjänstgöring ingick att en gång/vecka leda elevbad. Många studiebesök från de nordiska grannländerna förekom.” 1 Även Nella Jonsson som var elev vid Kubikenborgs skola kan berätta: ”Redan från 1899 fanns på Kubikenborgs skola ett badrum för eleverna. Det var nere i källaren. Mitt i källaren fanns en bassäng med ljummet vatten. Runt väggarna var träbänkar, där stod vi skolbarn med var sitt handfat. Vatten, tvål och rotborste fick oss rena. Vi hjälpte varandra att borsta på ryggen. Vårt rivjärn var tant Svea, pojkarna hade vaktmästaren till hjälp. Varannan vecka flickornas och varannan vecka pojkarnas tur att bli rena.” 2
1935 togs badkar och simbassäng bort och ersattes av bastu och ett flertal duschar.2 I Västeuropa under 1800-talets andra hälft var tanken på att förbättra hälsan och den personliga hygienen en utbredd idéströmning och begreppet ”folkbad” myntades. I Sverige var det Svenska provinsialläkarföreningen som 1883 tog initiativet att sprida budskapet om ett hälsosammare liv genom bastubad. Helkroppsbad var inte vanligt förekommande under 1800-talet. Man tvättade sig sällan och då nöjde man sig med att tvätta av händer och ansikte. I kampen för ett modernare och mer hygieniskt samhälle bildades även Svenska föreningen för Folkbad som förespråkade ”minst ett bad i veckan för varje svensk man och kvinna, gosse och flicka för höjande av folkhälsan till fosterlandets gagn”. Idén om folkbad mynnade ut i två huvudfåror, skolbad och badstugor.3 Det första skolbadet i Sverige infördes vid Nikolai folkskola i Stockholm 1891.3 Tre år senare invigdes Norrlands första skolbad på Kubikenborgs skola i Sundsvall. I Sundsvall 1911 fanns fem skolhus. Två i centrala stan, ett i Böle och ett vardera på Södermalm respektive Östermalm.4 I Sundsvalls kommunala handlingar kan man läsa: ”Under år 1911 ha barnen liksom föregående år haft tillfälle att i skolans badinrättning erhålla varma bad med dusch. Badningen har i regel pågått hvarje läsdag kl. 11–13, och har varje barn erhållit ett bad ungefär var tredje vecka.” Under 1910 redovisas att antalet bad vid skolhuset på Skolhusallén under våren varit 4337 och under hösten 3446 med en kostnad av i medeltal 17,7 öre.5 I takt med att det kommunala vatten- och avloppssystemet byggdes ut och bostäderna utrustades med toalett och badrum försvann behovet av skolbad. Badkaren kastades ut och kanske fick de en ny funktion som vattenho till glädje för en törstande ko.

Kubikenborgs skola, norrlands första skolbad med 10 badkar, dusch och simbassäng. Eleverna badade en gång i veckan. Nilsson, Sven / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Anna Lilja, barnavårdslärarinna

Vita Bandets barnsköterske- och husmodersskola. Här bedrevs även förskola "Kindergarten" för en mindre grupp barn. Här ses barnavårdsläraren Anna Lilja med ett av förskolebarnen. Palén, Linnéa / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Anna Lilja föddes i Landskrona 1912 men växte upp i Helsingborg. Hon gick på Ebba Lundgrens högre läroverk för flickor i Helsingborg och utbildade sig till kindergartenlärarinna och barnavårslärare i Uppsala. Hon gifte sig aldrig men hade många vänner för hon var mycket sällskaplig och glad. Hennes mor Dora var sjuksköterska, fadern Alfred var militärmusiker. Familjen hade en dotter till, det var Karin som var två år äldre än Anna. Mamma Dora var hemmafru efter vigseln 1909. Anna levde ett rikt liv, hon deltog i det kulturella utbudet och hade många vänner. Anna och Karin var vad man kallar hurtfriska flickor, de var båda scouter och även simlärare. Karin utbildade sig till sjuksköterska och gifte sig med Bengt Åke Bengtson. Anna utbildade sig i Uppsala till både kindergartenlärarinna och barnavårdslärare. Kindergartenlärarinna var som vår förskollärare idag och barnavårdslärare utbildade barnskötare.

1939 började Anna sin anställning vid Vita Bandets Husmodersskola och Kindergarten på Tjärngatan 4 i Sundsvall. Hon började sin arbetsdag 07.30 på spädbarnsavdelningen med praktisk undervisning och 12.30 övergick hon till att var kindergartenlärarinna till 14.30. Efter det återgick hon till att vara barnavårdslärare några timmar. Barnskötarutbildningen och spädbarnshemmet flyttade till Tivolivägen 11 i mars 1956. Det var avsett för 30 barn upp till ett år. Personalen bestod av 25 personer, de flesta barnskötare. Eleverna räknades som arbetskraft, två–tre elever räknades som en barnskötare som personal. 1971 kom den stora gymnasiereformen, yrkesskolor skulle bort alla skulle gå i gymnasiet. Det var inte många barn under ett år som behövde vara på institution så de barnen fick flytta till ett barnhem. Utbildningen flyttade till Alléskolan och Anna var orolig för att rektor Tord Lundberg skulle få sparken, för det var två lärare och det fanns bara 13 undervisningstimmar. Innan läsåret var slut var det flera lärare. 1975 invigdes Vårdskolan intill sjukhuset och Barnskötarutbildningen som då hette Barn och ungdom. Anna avslutade sin tjänstgöring som barnavårdslärare vid Vårdskolan i Sundsvall 1977.

Vita Bandet i Sundsvall bildades 1903 som en förening med uppgift att inrätta ett räddningshem för unga flickor. Det övergick senare till stat och kommun som startade Husmodersskolan 1912. Huset på Tjärngatan 4 togs i bruk för undervisning 1928. Sundsvalls stads yrkesskolor tog över verksamheten barnskötarutbildningen.

När barnskötarutbildningen flyttade till Tivolivägen 11 var barnskötarutbildningen sex månader lång och pågick hela året. Den grupp som började fick ha upprop och introduktion på förmiddagen då de avgående eleverna skötte barnen. Den nya gruppen fick ta över arbetet på eftermiddagen. Teoriundervisningen fick ske i korta pass när barnen sov.

Jana Lindh Olsson

Bilder från Vita bandets barnsköterskeutbildning

Föremål från Vita bandets husmoderskola

Dopklänning Schreiner, David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
Bakduk med rött broderi i stjälkstygn och knutsöm föreställande brödkaka. Sundsvalls museum
Stickad babykofta med dekorativ snörning i halsen. Sundsvalls museum
En babytröja med blå stickningar i hals- och ärmslut. Öppen i framkant med knytband. Sundsvalls museum
Bakduk med rött broderi i kjedjestygn förställande bagarmössa. Sundsvalls museum
Barnhandduk i linne med ljusblå korsstygnsbroderier föreställande två kaniner. Sundsvalls museum
Ett avlångt barnörngott med korsstygns broderier föreställande två gäss. Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
En handduk med dekorationsbård i båda ändar som utskycjats med blommor. Sundsvalls museum
Bomullshätta med uppvikt kant som dekorerats med langnettbroderi. Sundsvalls museum

Finska krigsbarn till Sverige och Sundsvall

Under krigsåren 1939–1944 förflyttades cirka 70 000 finska barn till Sverige. Många kom med fartyg, men de flesta kom med tåg via Haparanda ofta till Stockholm. Sedan barnens hälsa kontrollerats fördelades barnen till olika platser och fosterhem i landet. Några av barnen kom till Sundsvall.

I Sundsvalls Posten från 1942 finns att läsa om hur våra största fackföreningar och ideella och politiska organisationer bildade Samarbetskommittén för nordiskt samarbete. Här fanns också sammanslutningar bland annat inom handel och näringsliv. Kommittén uppmärksammade och följde förhållandena i Finland, där människor hade det svårt och då i synnerhet barnen. Svenskarnas offervilja var storartad och hjälpsamheten nästan obegränsad. Barnöverflyttningen möjliggjordes genom att många företag och privatpersoner skänkte pengar till kommittén. Lottor, både finska och svenska, tog hand om barnen under resorna. Många personer anmälde sig att ta fosterbarn och till och med ett industriföretag förband sig att ta emot ett visst antal barn. Det kan man läsa om i både Sundsvalls-Posten och Nya Samhället.

I Sundsvalls Posten 8 januari 1940 finns en artikel som berättar att ett ”Trettondagsarbete för Finland bedrevs vid över 400 företag med tillsammans nära 90 000 arbetare. Den sammanlagda dagsförtjänsten inklusive övertidsersättning uppgick till omkring en miljon kronor, som gick till Nationalförsamlingen för Finland.

Kubikenborgs Herrgård hem för finska barn är titeln på en tidningsartikel i Nya Samhället 13 januari 1942. ”Koncernens tjänstemän stödja planerna genom bidragsteckning. Bland Cellulosakoncernens bortåt 200 tjänstemän pågår för närvarande en teckning av bidrag för underhåll av finska barn som man ämnar bereda en fristad i Kubikenborgs gamla herrgård ...”

I Nya Samhället 27 februari 1942; Finsk barnkoloni på Kubikenborg. ”Den insamlingsaktion som igångsattes bland personalen i Cellulosakoncernen och Hammarforsens kraft aktiebolag har säkrat vistelsen i Sverige för 25–30 finska barn under det kriget varar. Som koloni för dessa barn skall gamla herrgården i Kubikenborg inrättas, och man beräknar att barnhemmet skall kunna ta emot sina gäster omkring 15 februari eller senast 1 mars. Till föreståndare för kolonin har antagits barnsköterskan Rut Nilsson, Skönsberg. Dessutom planerar bestyrelsen att anställa en finskspråkig barnträdgårdslärarinna, som skall bli förbindelselänken mellan barnen och föräldrarna … 31 mars 1942 finns i en rapport i en av SCAs handlingar som beskriver flera av koncernens bolag vilka ombesörjer platser för de finska barnen.

Sundsvallbolagen, 1 hem Kubikenborgs Herrgård tar emot 30 barn som anländer den 28 februari. Kostnaderna betalas av tjänste- och förmän vid Sundsvallsbolagen, Hammarforsen och Cellulosabolaget. Vidare står att ”Sundsvallsbolagen planerar dessutom ett barnhem i Matfors för 25 barn …”

Att det var många små barn som kom till Kubikenborgs herrgård vittnar en artikel i Sundsvalls Tidning om, 3 maj 1946, då barnen ska lämna herrgården och åka hem. Några av barnen var sex–sju år och hade då varit i Sverige under 3–4 år! De minsta barnen är bara tre år! Men det fanns även barn i skolåldern. De som gick i Kubikenborgs skola under denna tid har berättat om de nya klasskamraterna från Finland. Några kunde inte svenska, men lärde sig snart det nya språket och anpassade sig väl. Kubikenborgs herrgård revs 1953.

Ewa Eriksson

Kubikenborgs herrgård. Om båda sidor av entredörren syns burspråken till blomsterrummen. I trädgårdsrundelns mitt finns en fontän med skulpturen "Leda och svanen". Assarsson, Curt / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

E. A. Modins Rak- och frisersalong

Hårtrimmer med ask. Schreiner, David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Barberaren, perukmakaren och frisörmästaren Erik August Modin (1861–1933) hade i många år arbetat som biträde i olika rakstugor innan han i april 1888 öppnade sin egen rakstuga vid Stora torget.

Men lyckan blev kort och vid stadsbranden 25 juni förlorade Modin det mesta av sin verksamhet. Han beskrev senare vad som hände den dagen:

… höll på att klippa gamle rådhusvaktmästare Alström, pappan till den nuvarande rådhusvaktmästaren m. fl. Ahlströmar, då rådhusklockan började klämsta. Gubben Ahlström spratt till, ty han förstod att elden var lös. Hr Modin gav lärpojken ledigt, stängde rakstugan och skyndade väst på glöa, där elden brutit ut i den Hamrinska gården. Hr Modin deltog i räddningsarbetet den närmaste timmen – men ej heller längre. Just som han och några andra kraftiga karlar hade fått tag på ett piano, som de sökte bärga undan lågorna, kom ett bud, som ropade: Det brinner nere vid Torget. Vi hade fått pianot ut i trappan, berättar hr Modin, men jag la’ av handlöst och sprang hem till mitt, ty envar är ju sig själv närmast och jag hade allt oförsäkrat. Då jag kom till Rakstugan brann det i gården intill och jag fick brått att plocka ihop min attiralj, knivar, saxar, handdukar m. m. Där Gustaf Adolfs-bysten nu står samlades lösöret i en ena bröt från de kringliggande gårdarna …

Men redan tre veckor efter branden kunde Modin ta emot sina kunder igen, nu i en tillfällig lokal i Vattenkuranstalten. I januari 1889 flyttade han sedan verksamheten till en mer ändamålsenlig lokal med särskilt rum och egen ingång för damer.

När det Holmströmska huset var klart 1896 flyttades rakstugan dit och adressen blev då Torggatan 3.

Erik August Modin avled 1933. Då hade sonen Erik sedan några år tillbaka övertagit verksamheten som han drev vidare till 1948.

Frisörmästare Erik August Modins raksalong, Torggatan 3. Från vänster Kurt (äldre bror till Erik) pappan Erik August och farfar August. okänd / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Kaféhistoria

Ska vi ta en fika?

Att gå på kafé och konditori för att ta en fika var ett populärt folknöje från 1900-talets början. Under mitten av 1900-talet hade Sundsvalls stad närmare 50 kaféer och konditorier. Gammal som ung, alla gick och fikade, vardag som helg. Men så hade det inte alltid varit. Länge var kafébesök något som bara män kunde ägna sig åt.

Kaffedrickandets historia Kaffebusken sägs härstamma från de bergiga delarna av Etiopien. Buskens bär visade sig kunna ge en uppiggande dryck. Denna dryck började sen sin resa mot Europa via Turkiet och turkarna spred den vidare till Venedig i mitten av 1600-talet, där apoteken stod för försäljningen till en början. I slutet av 1600-talet började kaffehus öppnas runt om i storstäderna i Europa. Till Sverige kommer kaffet i början av 1700-talet och redan i mitten av samma århundrande fanns kaffehus i de större svenska städerna. De blev snabbt inneställen för intellektuella och politiskt intresserade. Kaffehusen var dock inte öppna för alla. Kvinnor hade till en början inte tillträde utan fick dricka sitt kaffe hemma. Kaffe ansågs också till en början vara en dryck reserverad för de rika. Det dröjde ända in på 1800-talet innan kaffet slog igenom hos allmänheten i Sverige. När arbetarklassen växte fram i det nya industrisamhället blev kaffet ett sätt att hålla hunger och trötthet borta. Särskilt kvinnorna hittade med kaffet ett sätt att träffas hemma hos varandra och prata om livets alla viktiga frågor.

På 1830-talet började ordet kaffehus alltmer bytas ut mot kafé. Namnet konditori kom i början av 1800-talet. Dessa var ställen där besökaren kunde njuta av finare bakverk och konfekt till en kopp kaffe eller te. Under 1800-talet började också kaféerna och konditorierna servera kvinnor. Trots detta var det länge inte förenat med ”god kvinnlighet” att som borgerlig kvinna bli sedd med att njuta av kaffe och bakelse på ett kafé.

Runt 1910 dök ordet ”fika” upp för första gången i svenska språket. Ordet tros härstamma från ett slangspråk där bokstäverna slängdes om och som förekom hos vissa yrkesgrupper. Att ta en ”kaffi”, blev ta en ”fika”. Idag är det ett vedertaget uttryck som innebär allt mellan en slät kopp kaffe och kaffe/te/läsk med goda tillbehör.

Kvinnligt företagande Även om kaféerna till en början var en strikt manlig miljö så var det många kvinnor som började driva kaféer och fik under loppet av 1900-talet. En stor andel av Sundsvalls kaffeinrättningar hade kvinnor som ägare. Det första kaféet som öppnade i Sundsvall var Mina Nordströms Café. 1891, tre år efter den stora stadsbranden, startade hon sin rörelse på Kyrkogatan 18 och hon drev den sedan i 54 år. Idag finns kaféet fortfarande kvar på samma ställe med namnet City Café.

Cafè Metropol

Gräddsnipa med öra och pip från café Metropol Schreiner, David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Konditori Metropol, eller Café Metropol som det också har kallats, öppnade 1906 i gatuplanet på det nya ståtliga godtemplarhuset på Köpmangatan 9 som invigdes samma år. Fastigheten byggdes av nykterhetslogen Rätt och Sanning. Att ta en fika i samband med ett biobesök var vanligt och när biograferna blev allt fler blev närheten till biografer viktig. Metropol hade biografen Konsert i samma byggnad och mitt över gatan låg Saga. Kaféer har haft flera ägare. Maja Hulthén drev kaféet 1950–1962, en tid då många kaféer fick slå igen då svenskarna i stället började tillbringa alltmer tid framför teven. Nyheten televisionen förändrade behovet av kaféer och det krävdes nya tankar och idéer för att hålla kvar kunderna. När Maja Hulthén som ny ägare i augusti 1950 öppnade kaféet var det därför helt nyrenoverat och försett med luftkonditionering. Det omtyckta klubbrummet var också upprustat med nya färger och möbler. I slutet av 1950 installerades en smörgåsautomat, den första i Sundsvall, som var placerad utanför Konditori Metropol med ”Rikhaltig smörgåslista, hygieniskt, billigt och enastående bekvämt – just något som Sundsvall hittills saknat”. Tillgängligt dygnets alla timmar. 1957 var det åter dags för renovering och förvandling av lokalerna. De lokala tidningarna rapporterade om att en del av lokalen byggts om till en ”USA-inspirerad” modern bar där det serverades kaffe, korv med pommes frites och specialglass. Konditor Axel Elfving tog över verksamheten 1962 och det blev stora förändringar. Lokalerna fick ett nytt möblemang, det målades om och väggarna fick nya tapeter. Bageriet utökades och konditoriet kunde nu erbjuda försäljning av bröd över disk. Det infördes självbetjäning och ingen behövde längre kalla på en servitris. Namnet Café Metropol försvann när det nya namnet blev Elfvings konditori. 1980 upphörde konditoriet och lokalerna har sedan dess haft andra verksamheter, bland annat pizzerian Kermit.

Caféinteriör "Café Metropol" i Godtemplarhuset vid Köpmangatan. Höglund, Jonas Theodor / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Café Orient

Serveringskanna från kafé Orient i Sundsvall. Schreiner, David / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Café Orient var ett av många populära kaféer i Sundsvall. Det fanns dessutom två Orient, dels ett äldre som låg på Storgatan 5 och så ett nyare kafé på Storgatan 33.

Café Orient, nedre och övre 1936 stod det hypermoderna ASEA:s nya affärs- och bostadshus klart på Storgatan 5. I en av husets affärslokaler flyttade Café Orient, kallat Nedre Orient in. Kaféet öppnade redan tio år tidigare av en driftig kvinna vid namn Bessie Holm, men med det nybyggda huset fick kaféet nya moderna lokaler i funkisstil. I dagspressen beskrevs de nya kafélokalerna som ”en exposition i färger”. Bagerilokalerna innanför kaféet hade modern elektrisk bakugn och den senaste teknikens bakutrustning. Här fanns också en populär uteservering under sommartid. 1948 öppnade Bessie Holm ytterligare ett Café Orient, nämligen Övre Orient, då i det nybyggda Nobelstiftelsens hus på Storgatan 33.

Storgatan 33 Adressen Storgatan 33 bär på en lång historia. Här stod ett av stenstadens klassiska landmärken, Hellbergska huset. I huset bodde bagaren och fotografen Fredrik Wilhelm Hellberg som också var husets byggherre 1881. Det fanns redan tidigt en servering på hörnet med ett skyltfönster fyllt av godsaker. Det sägs att Hellberg var den förste som introducerade wienerbröd i Sundsvall. På adressen växte också författaren Lars Ahlin upp. Huset skadades svårt i den katastrofala stadsbranden 1888, men byggdes upp igen. 1947 revs Hellbergska huset och ersattes av Nobelstiftelsens hus. Här fanns både ölstuga och kafé under 1900-talet.

Övre Orient var känt som ett lugnt och elegant kafé. När kaféet öppnade i slutet av 1940-talet var de trivsamma lokalerna inredda med eleganta möbler i rött och blått. Men det mest iögonfallande var den porlande fontän som fanns mitt i lokalen. Tidens musik strömmade från en AGA-Baltic radiogrammofon. På den två våningar höga vägg som mötte besökarna i entrén fanns en skog i nästan naturlig storlek, målad av konstnären Pharo Gagge. Hit kom besökare i alla åldrar. Särskilt många var ungdomarna och skoleleverna, eftersom läroverket och flickskolan låg alldeles i närheten. Dessutom hade kaféet öppet till 22.00, vilket gjorde det populärt som fikaställe efter biobesök. Kaféet bestod av två våningar. På nedre plan fanns en lång disk bakom glas med alla tänkbara bakverk att välja mellan. På övre våningen var det elegant inrett med fin utsikt över Norrmalm, Skolhusallén, Storgatan, Selångersån och även det vackra sluttningarna upp mot Norra Stadsberget.

Övre Orient serverade den sista koppen kaffe klockan 22.00 lördagen den första augusti 1965. Mary-Anne Börlin, en av servitriserna som varit med från starten för 17 år sedan, jobbade också den sista kvällen. Det blev herrkonfektionsfirman Henrix som övertog Orients lokaler.

Konditori Orient. Interiör från Storgatan 3. okänd / Sundsvalls museum CC CC0
Storgatan 33 i kvällsbelysning. Henrix, Konditori Orient. Norrlandsbild / Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Pillertrillare, apotekteknikeryrket på 1960-talet

Medicinburk med lock i bruntonat glas märkt med ett vitmålat fält där 'Phenacetin pulv. nr 30' står tryckt. Schreiner, David / Sundsvalls museum

På 1960-talet var apoteksteknikeryrket i stort hantverksmässigt. Idag handlar det mera om service och information. Mediciner bereddes på det lokala apoteket efter recept från läkare, piller tillverkades för hand, salvor rördes ihop, dekokter kokades med örter, hostmediciner blandades ihop, magnecylen lades in i askar. Utbildningen till apotekstekniker var två år. Under det andra året innehöll en stor del av tiden praktik på apotek.

Det var de nyanställda som fick sitta i receptinlämningen och det var jättestressigt att skriva på de små etiketterna som skulle sitta på medicinburkarna. Det kunde lagras högar med recept som skulle skrivas manuellt på skrivmaskin innan de lämnades till farmaceuten för beredning och iordningställande av medicinen. Sjuka människor som ibland satt och väntade på sin medicin. Men för det mesta fick de komma tillbaka beroende på hur mycket vi hade att göra. Så den som skrev ut etiketter och räknade ut kostnaden för receptet hade en nyckelroll kan man säga. Det tog ett tag innan jag som ny fick det förtroendet och att träna upp snabbheten. Det var i stort ett hantverksyrke att vara apotekstekniker de här första åren jag jobbade. Piller och salvor som gjordes för hand, dekokter med örter som kokades i en speciell apparat, hostmediciner och stärkande som vi blandade till själva och sedan sålde, magnecyl som kom i stora plastsäckar skulle läggas in i askar av oss apotekstekniker.

Pillertrillandet är en historia för sig, då skulle ”degen” först rullas ut till långa smala stänger (ungefär som när man gör kakor) exakt lika tjocka så pillren skulle innehålla lika mycket av de ibland livsviktiga ingredienserna. Sen skars de av i en slags kavel i små bitar, 50 stycken till exempel, som sedan rullades till små kulor och sist av allt i en liten trätrissa för att bli runda och fina. Men OM man inte lyckats få alla lika stora då for det pillret utanför trissan. Då fick man skämmas och gå till farmaceuten och allt arbete fick göras om från början. Med tiden blev jag en fena på att göra perfekta piller i varje fall. Att ”gå disk”, det vill säga sälja och lämna ut medicin, var ju en stor del av arbetet. Det fanns också möjlighet att köpa olika saker i lösvikt som folk själva lagade till medikamenter av. Allt fanns innanför disken. På lördagarna, jag tror vi stängde 13.00, kunde det vara knökfullt med folk och vi sprang som skållade råttor innanför disken. Det var en hemsk känsla om man var helt själv ibland. En känsla av att allas ögon och öron följde vartenda steg och allt som sas. Nog var det mycket magnecyl som såldes men allt mellan himmel och jord. Kattskinn och blodiglar kunde beställas och tas hem, och det såldes ibland, det var jag med om. Jag var ju så ung, lite ostyrig och småkaxig tonårsjänta, när jag först klev innanför dörrarna på apoteket, jag fick lära mig mycket om livet, bemötande och hur man ”uppför sig” över huvud taget under de cirka tre åren jag jobbade där.

Berit Klaesson

kartotek från apotek Lejonet Schreiner David /Sundsvalls museum Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)

Litteraturkällor

  • Sölve Carlander, Sundsvalls historia (Sundsvall 1989).

  • Birgit Karlsson, ”Handel, moral och demokrati Svensk handel med kommunistiska och nazistiska diktaturer”, Historisk tidskrift 136:2 (2016) s. 220-231. Lars Göran Tedebrand (red.), Sundsvalls historia del 2 (Sundsvall 1997).

  • Lars-Göran Tedebrand (red.), Sundsvalls historia del 3 (Sundsvall 1997).

  • Dick Harrison, Historiebok för kakälskare. (2003)

  • Nils Johan Tjärnlund, Staden som reste sig ur askan : arkitekturguide till Sundsvalls stenstad (2009)

  • ”Minnen från en annan tid”, sammanställda av Kubikenborgs skolas intresseförening

  • Karolina Wiell, ”Den nordiska badfrågan och det svenska folkbadet 1880–1950”, Antologin ”Med tvål, vatten och flit, Hälsofrämjande renlighet som ideal och praktik ca 1870–1930”

  • Sundsvalls stads kommunala handlingar, Sundsvalls stads folkskolors berättelse för 1911.

  • Sundsvalls stads kommunala handlingar, no 1 1912, Hälsovårdsnämnden i Sundsvall årsberättelse för 1911.

Order this image

Share to