Flyttlass till Wadköping, 1965
Flyttlass till Wadköping, 1965 Gustaf Almqvist / Örebro Stadsarkiv Attribution (CC BY)

Från lanthandel i Asker till diversehandel i Wadköping

För drygt 60 år sedan åkte amanuens (ungefär museiassistent) Eva Alström till länets alla hörn under ett års tid för att samla in varor och inredning från olika lanthandlare. Målet i sikte var att iscensätta en diversehandel i det nybildade kulturreservatet Wadköping, på Lars Bohms udde i Örebro.

Länsmuseet hade i uppdrag att skapa flera museala scener i de olika kulturhistoriska byggnaderna som tidigare landsantikvarie, tillika museichef, Bertil Waldén under många års tid arbetat hårt för att samla och bevara. Utöver diversehandeln arbetade länsmuseipersonalen med att samla föremål till utställningar om tenn, nålmakeri, skomakeri och kopparslageri. Det hela skulle öppnas för publik när Örebro firade 700 år, år 1965, och så gjordes det.

I mars 2023 återtog länsmuseet de sista museiföremålen och butiksinredningen från Wadköpings diversehandel, numera handelsbod, och i samband med det kom Eva Alström till museets föremålsmagasin och fick återse alla dessa varor!

Alström berättar att det var ett intensivt och tidskrävande insamlingsarbete som inte alltid var helt enkelt. Länsmuseet bad allmänheten om hjälp, bland annat genom upprop i lokalpressen. Stor hjälp fick Alström av personal vid Kulturen i Lund som tipsade om olika företag som Örebro läns museum kunde kontakta för att få tidstypiska produkter och underlag för att kunna tillverka rekvisita. Flera andra museer lånade dessutom ut föremål ur sina samlingar till Wadköpingsmuseerna.

"Den siste handlaren på Mon"

Interiör från handelsboden i Himmer, 1964 Okänd fotograf / Örebro Stadsarkiv Attribution (CC BY)

Ryktesvägen lyckades Alström leta reda på en intakt butiksinredning som stått orörd sedan butiken lades ner år 1913. Butiksinredningen var 100 år gammal, något som årtalet 1865 under en av lådornas botten kunde avslöja. Denna inredning fanns vid gården Mon (också stavat Mohn och benämt Himmerslund i olika källor) i Himmer, Askers socken. Alström kontaktade familjen Almqvist och besökte dem flera gånger inför försäljningen till museet och flytten av möblemanget till Wadköping.

Gunnar Almqvist, uppväxt i Hjärsta Örebro och barnbarn till ”den siste handlaren på Mon” Alexander Gregorius Almqvist, berättar att han under årens lopp ofta tittat in till Wadköping för att meddela personalen där att ”nu är ni i min butik!”. Almqvist delar gärna med sig av historier om ursprungsbutiken och inredningen till diversehandeln i Wadköping. Han minns hur han som 8-åring fick en Clas Ohlson-katalog från sin farfar från den gamla lanthandeln (Clas Ohlson var varuleverantör till butiken på den tiden). Familjen brukade få en julgran skickad till sig från släkten på Mon med bussen. Ibland kom det också en 50 kg säck potatis till stadsborna i Örebro. Gunnars pappa som växte upp på Mon brukade sitta på butiksdisken vid julhandeln, bland sockertoppar och julsaker, och titta på folk som kom och handlade.

Föremålen levandegör historien

Interiör av Wadköpings diversehandel, Wadköpings handelsbod i Tenngjutaregården, kulturreservatet Wadköping. Konungen besöker handelsboden vid invigningen 4 juni 1965. Med stort intresse tar konungen del av vad amanuens Eva Alström har att berätta om den gamla handelsboden. Kangedal / Örebro läns museum Public domain mark (CC pdm)

Tanken bakom diversehandeln som länsmuseet iscensatte i Wadköping med hjälp av familjen Almqvists gamla lanthandelsinredning var att visa hur en gammaldags lanthandel kunde ha sett ut vid sekelskiftet 1900. Det var inte så mycket försäljning och vinstintresse, berättar Alström. Länsmuseet sålde lite vykort och godis i karamellstrut till besökarna men annars var det museiföremålen och känslan av historien som skulle ge dem upplevelsen.

Den största utmaningen när det gällde arbetet med att färdigställa butiken var tidsaspekten och den stora mängden föremål som krävdes, minns Alström. Det var en otroligt kort tid att hinna skapa en handelsbod av detta slag. Utgångspunkten var noll. Museet hade inga föremål att utgå ifrån. Butiksinredningen var förstås grundplåten, men att få tillgång till material och göra attrapperna att fylla hyllorna med var avgörande. Dessa bidrog till möjligheten att skapa en komplett affär.

Insamlingar av sådant här slag gör och har länsmuseet gjort i olika omgångar under årens lopp. Nya insamlingar kan åter bli aktuellt inom de kommande åren inför nyöppnandet av länsmuseibyggnaden på Engelbrektsgatan 3, år 2027.

Bilderna nedan visar ett litet urval av föremålen från diversehandeln i Wadköping.

Källor

Laquist, Birgit (red.) 1965: Från Bergslag till Bondebygd 1965. Örebro läns hembygdsförbunds årsbok. Tjugonde årgången. Meddelanden XXXI.

Protokoll fört mellan Örebro läns museum och WAAB White Arkitektkontor AB 18.09.1964

Dagens nyheter 28.05.1965 ”Wadköping vaknar upp med Ehrenkrokens karameller”

Alström, Eva intervju 23.02.2023

Almqvist, Gunnar intervju 31.08.2023