Glasögon

De första föremålen från Rosa Taikon

Rosa Sofia Ingeborg Taikon (1926-2017) var svenskromsk silversmideskonstnär och medborgarrättsaktivist. Under större delen av sitt liv levde och arbetade hon i Hälsingland. För Rosa Taikon var traditioner en viktig inspirationskälla i konsten, och efter hennes bortgång år 2017 beslöt Rosas anhöriga att skänka hela hennes ateljé till Hälsinglands museum.

De första föremålen

I samband med Rosa Taikons bortgång tog Hälsinglands museum emot fyra föremål med nära anknytning till Rosa: en skjorta, ett par glasögon med fodral och en scarf. Senare valde familjen att donera hela ateljén till museet.

Skjorta
Scarf
Glasögon
Fodral

Rosa Taikons smyckekonst har haft stor betydelse för bevarande och utveckling av romsk hantverkstradition, men utgör även ett unikt bidrag till svensk formhistoria. Som en av Sveriges tekniskt mest skickliga silversmeder utvecklade Rosa Taikon såväl romskt silversmide som svensk formtradition. Taikons smycken var även del av något större: en kamp för mänskliga rättigheter. Intresset som hennes smycken väckte använde hon för att informera om rasism, segregation och om svenska romers villkor.

Rosa Taikons skjorta Foto: Carl Öst Wilkens / Hälsinglands Museum

När Rosa arbetade i verkstaden tog hon på sig en blå arbetsskjorta för att skydda kläderna mot syra. Skjortans lagningar är minutiöst utförda. I dem syns ett tålamod och en noggrannhet som återkommer i hennes omsorgsfullt utförda silversmycken. Under uppväxten med knappa förhållanden i tält och vagn lärde sig Rosa mycket om resurshushållning. Såväl Rosas skjorta som hennes glasögon var väl använda och omhändertagna.

Scarf Foto: Carl Öst Wilkens / Hälsinglands Museum

Den rosa scarfen användes inte av Rosa själv. Den var till för kunder och var en av många sjalar som Rosa erbjöd vid försäljning av smycken. Om kunden bar mönstrade kläder, kunde scarfen användas för att visa hur smycket såg ut mot ett enfärgat plagg. Kunden kunde låna sjalarna för att prova smyckena till de färger som kunden själv brukade bära.

De fyra föremålen utgör nu Rosa Taikons samling vid Hälsinglands museum, tillsammans med resten av ateljén. Materialet kommer att ligga grund för en ny basutställning med vernissage 2021.