Fartyg: AEOLUS
Bredd över allt 8,8 meter
Längd över allt 59,5 meter
Reg. Nr.: 527
Rederi: Ångfartygs AB Södra Sverige
Byggår: 1884
Varv: Lindholmens Verksta ...
Fartyg: AEOLUS
Bredd över allt 8,8 meter
Längd över allt 59,5 meter
Reg. Nr.: 527
Rederi: Ångfartygs AB Södra Sverige
Byggår: 1884
Varv: Lindholmens Verkstad
Övrigt: ÆOLUS=IBRA Reg nr 527, 59,5 x 8,8 m, 950 ihk, 879 brt, 590 nrt, 13 knop. Byggdes 1884 på Lindholmens Verkstad för Ångfartygs AB Södra Sverige. Systerfartyg till Zephyr. Ursprungligen dubbelpropellerfartyg som vid ombyggnad ersattes med trippelmaskineri med en propelleraxel. Övertogs 1909 av Stockholms Rederi AB Svea. Trafikerade 1884-1910 Stockholm-Västervik-Oskarshamn-Kalmar-Karlskrona-Ronneby-Karlshamn-Ystad-Trelleborg-Malmö-Köpenhamn. 1911-1914 Stockholm-Lübeck och 1914 Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar. Gick 1915-1920 och troligen 1923 i Finlandstrafik och 1921-1922, 1924-1933 Stockholm-Lübeck. Linjen Stockholm-Lübeck nedlades 1934 p g a sviktande trafikanttillströmning. Ångaren ombyggdes 1934. Gick 1936 mellan Stockholm-Örnsköldsvik. Somrarna 1937 och 1938 trafikerades Stockholm-Riga och i lågsäsong gick ångaren på Norrland. Den 7.8 1937 grundstötte Aeolus på resa Norrland-Stockholm i tät tjocka på Slätkobben öster om Arholma i Stockholms norra skärgård. Fartyget sprang läck, men flottogs 8 augusti och inbogserades till Finnboda Varv. Reparationskostnaderna uppgick till 22 000 kr, med 3.500 kr i tillägg för övriga haverikostnader. Trafikerade 1936-1937, 1942 och 1946 Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Köpmanholmen-Örnsköldsvik. Insattes övrig tid mellan Sverige och Finland. Inköptes 1954 av Internationell Broadcasting Association (Pingströrelsen) och namnades Ibra. Såldes våren 1956 till Carl Persson & Söner i Ystad och skrotades.
(Svensk Kustsjöfart 1840-1940)
Övrigt: ÆOLUS=IBRA Reg nr 527, 59,5 x 8,8 m, 950 ihk, 879 brt, 590 nrt, 13 knop. Byggdes 1884 på Lindholmens Verkstad för Ångfartygs AB Södra Sverige. Systerfartyg till Zephyr. Ursprungligen dubbelpropellerfartyg som vid ombyggnad ersattes med trippelmaskineri med en propelleraxel. Övertogs 1909 av Stockholms Rederi AB Svea. Trafikerade 1884-1910 Stockholm-Västervik-Oskarshamn-Kalmar-Karlskrona-Ronneby-Karlshamn-Ystad-Trelleborg-Malmö-Köpenhamn. 1911-1914 Stockholm-Lübeck och 1914 Stockholm-Oskarshamn-Borgholm-Kalmar. Gick 1915-1920 och troligen 1923 i Finlandstrafik och 1921-1922, 1924-1933 Stockholm-Lübeck. Linjen Stockholm-Lübeck nedlades 1934 p g a sviktande trafikanttillströmning. Ångaren ombyggdes 1934. Gick 1936 mellan Stockholm-Örnsköldsvik. Somrarna 1937 och 1938 trafikerades Stockholm-Riga och i lågsäsong gick ångaren på Norrland. Den 7.8 1937 grundstötte Aeolus på resa Norrland-Stockholm i tät tjocka på Slätkobben öster om Arholma i Stockholms norra skärgård. Fartyget sprang läck, men flottogs 8 augusti och inbogserades till Finnboda Varv. Reparationskostnaderna uppgick till 22 000 kr, med 3.500 kr i tillägg för övriga haverikostnader. Trafikerade 1936-1937, 1942 och 1946 Stockholm-Sundsvall-Härnösand-Köpmanholmen-Örnsköldsvik. Insattes övrig tid mellan Sverige och Finland. Inköptes 1954 av Internationell Broadcasting Association (Pingströrelsen) och namnades Ibra. Såldes våren 1956 till Carl Persson & Söner i Ystad och skrotades.
Other informationRederi: Stockholms Rederi AB Svea || Ort: Stockholm || :: Varv: Lindholmens Verkstad || :: Konstruktör: Ernst Hernberg || :: Bredd över allt 8,8 meter || :: Längd över allt 59,5 meter || :: Maskinstyrka 950 ind hkr ||
Varv: Motala Co., År: 1884
Fartygsfakta
878, 85 ton.
Namnsignal SDAK
Reg nr 527 (SE.1937)