Skölden ingår i Vasas riksvapen. I sin helhet är vapnet sammansatt av 17 större eller mindre skulpturer samt separat snidade delar och detaljer till dessa.
Fyndsammanhang
Riksvapnet påträffades i anslutning till akterstäven.
Placering på skeppet
Vasas riksvapen är placerat högst upp på akterspegeln, närmast under den skulpturkomposition som utgör spegelns och akterkastellets krön. Skölden med lejonet är placerad i den stora vapensköldens tredje kvadrant. (Nederst tilll vänster i riksvapnet). Sköldens vänstra kant är något insvängd för att kunna passa in på avsedd plats på den stora vapenskölden.
Riksvapnets utförande
Riksvapnets stora sköld består av ett kontursågat sköldunderlag i två delar, på vilket heraldiska emblem och ornamentik är placerade i form av lösa småsköldar och ornament. Skölden är kvadrerad och i dess mitt sitter en hjärtsköld med vase, krönt av en kunglig krona.
Ovanför den stora kvadrerade skölden är en stor kunglig krona placerad. Kronans äpple har troligen varit försett med ett kors, som dock ej har påträffats. Skölden stöttas av två stora, krönta lejon med enfaceställda huvuden. De båda lejonen omges av draperier, vilka hålls undan av två putti.
Vapnet är, bortsett från draperierna som endast återfinns i två delar, så gott som komplett och mycket välbevarat. De delar av draperierna som saknas har rekonstruerats, liksom riksäpplets kors. På skeppet har skölden i vapnets första kvadrant, fyndnummer 00816, ersatts med en kopia. Originalet finns utställt i "Tre Mästare".
Heraldisk analys
Vasas riksvapen illustrerar den "upplösande" tendens som utmärker vissa av den aktuella epokens framställningar av landets vapen. Vapensköldens heraldiska emblem, kronorna, lejonet och vasen lösgörs ur sitt sammanhang och placeras i separata små sköldar, ofta med rik profilering. På Vasa illustreras detta genom emblemens inplacering på separat snidade, elegant svängda och broskornerade sköldar.
Hjärtsköldens kungliga krona som kröner vasen avviker från de gängse heraldiska normerna. Vanligen återges riksvapnets hjärtsköld utan en sådan krona. En förklaring kan vara att man genom att kröna vasen velat särskilt markera och framhäva denna gentemot de övriga i riksvapnet ingående emblemen - de tre kronorna och lejonet. Anledningen kan man finna i skeppets namn: Vasen, eller Vasan. Skeppet är uppkallat efter kungens familjevapen, och genom att kröna den sköld på riksvapnet som var försedd med den aktuella vapenbilden gav man extra uttryck för detta faktum. Riksvapnets hjärtsköld kom att tjäna som en slags symbolbild för skeppets namn, liksom ju också det stora vasavapnet vid aktern samt en vasasköld som återfinns på galjonen. Vidare sitter hjärtskölden något framför de övriga skölderna, sannolikt för att ge den en i både bildlig och bokstavlig mening framskjuten placering.
Sköldens färgsättning
Färganalys visar att lejonet varit förgyllt mot blå botten. Även sköldens kanter har varit förgyllda.
Bildsnidare är sannolikt Mårten Redtmer.
Litteratur
Soop, H.,The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 11, s.59- 64.
Utställt i "Makten och "Härligheten", Wasavarvet 1975-1988.
Inventerat 1974.
Text in English: The shield is a part of a sculptural composition, which represents the Swedish national coat of arms. It comprises seventeen sculptures of different sizes, together with seperately carved parts and details of some of these.
Site location
The coat of arms was found outside the stern.
Location on ship
The national coat of arms is located tp the upper part of the stern, underneath the sculptural composition that forms the crest of the stern. The shield with the lion is placed in the third quadrant of the large coat of arms. The left-hand edge of the shield is somewhat narrowed at the middle, a prerequisite for the shield to fit into its intended place on the large coat of arms.
Description of the Swedish national coat of arms
The national coat of arms is a large quartered shield, which is designed with a flat and contour-sawn shield base in two parts, on which the heraldic emblems and ornamentation are affixed in the form of separate small shields and ornaments. At the centre of the coat of arms there is an ineschutcheon, crowned by a royal crown.
The shield has a large royal crown and is supported or held by two large crowned lions with heads en face. The summit of the crown probably bore a cross which has worn away or broken off. The surrounding drapery is carved as a curtain which is held back by two winged putti.
The coat of arms is, apart from the drapery, almost complete and particularly well-preserved. Sections of the missing drapery have been reconstructed, as has the orb. On the ship, the main shield''''s first quadrant, No. 00816, has been replaced with a replica. The original is exhibited in "The Three Masters".
Heraldic analysis
The Vasa''''s coat of arms illustrates firstly the "dissolutionist" trend which saw the heraldic emblems of the coat of arms - the crowns, the lion and the sheaf - placed in separate small shields and arranged in various new designs. On the Vasa this tendency toward "dissolution" of the national coat of arms is shown by the insertion of the emblems on separately carved, elegantly curved and earshell-ornamented shields. Secondly it also illustrates heraldic impropriety because the sheaf is topped with a crown.
The inescutcheon of the national coat of arms was usually portrayed without such a crown, so on the Vasa''''s coat of arms the royal crown above the sheaf deviates from the contemporary heraldic norms. By crowning the sheaf, the latter was highlighted, given rank, honour and dignity superior to the other emblems. The reason for this is found in the ship''''s name: Vasen or Vasan. By crowning the sheaf is was emphasized firstly that the ship was named after the coat of arms of the Royal Family and secondly that the ship was named after the sheaf and not after any of the other emblems. The inescutcheon thus ranked alongside the great Vasa coat of arms the stern and a vase shield on the beak-head serves as a symbolic representation of the ship''''s name.The location of the sheaf supports the legitimacy of the crown: the inescutcheon appears to stand proud of the other shields placing it literally and figuratively in a prominent position.
Colour scheme
Analysis of the original polychromy has indicated that the lion was gilded against a blue ground. The edged were also gilded.
Woodcarver is probably Mårten Redtmer.
Literature
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 11, pp. 59-64.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988.
Inventoried 1974.
Dokumenterad 2016.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».