Sköld.
Skölden ingår i en skulpturgrupp bestående av fem sköldar, om än med sinsemellan starkt skiftande form. Samtliga kan med större eller mindre rätt karakteriseras som heraldiska sköldar.
Vid bärgningen noterades spridda spår av guld, i synnerhet på fågelhuvudet.
Placering på skeppet
Samtliga sköldar har sin placering någonstans på skeppets akterspegel, men var de exakt har suttit är ej fastställt. Sköld 01546 har en slät baksida, vilket antyder att den ursprungligen bör har suttit mot en slät och troligen rak vägg.
Ikonografi
När dessa fem mer eller mindre sköldliknande skulpturstycken här tillsammans får företräda en och samma skulpturgrupp, betitlad "heraldiska sköldar", sker det med motiveringen att de ursprungligen kan ha varit försedda med en målad vapenbild av något slag. Spår av en dylik har dock ej kunnat konstaterats, varför frågan om de haft en målad utsmyckning eller inte måste lämnas öppen.
Den här gällande skölden har med största säkerhet inte tjänat som sköld åt någon krigare, som de övriga sköldarna i skulpturgruppen möjligen kan ha gjort. Istället torde den få uppfattas som ett rent dekorativt stycke skulptur, med eller utan heraldisk innebörd och med eller utan bild. Fågelhuvudet kan eventuellt tolkas som en pelikan i färd med att hacka upp sitt eget bröst, för att genom sitt blod nära sina ungar; ett i den kristna konsten mycket välkänt motiv, anspelande på Kristi offerdöd. Fågeln har dock inte den för pelikanen utmärkande, mycket långa och kraftiga näbben.
Bildsnidaren är okänd.
Litteratur
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Kategori 29, s. 152-154.
Utställt i "Makten och Härligheten", Wasavarvet 1975-1988, "Tre Mästare", Vasamuseet 1990-2001 samt i "Makten och härligheten", Vasamuseet 2002.
Inventerat 1974, 1998, 2001, 2002, samt 2020.
Dokumenterad 2016
Text in English: The sculpture belongs to a group of five shields. Although they vary greatly in shape, all can be defined as heraldic shields.
On its recovery, flecks of gold could be observed in different places, but they were concentrated mostly on the bird''s head.
Location on ship
All the shields belong somewhere on the stern, but their exact positions have not been determined. The back of the shield No. 01546 is smooth and therefore probably was placed on a smooth and straight wall.
Iconography
The reason for classifying these five more or less shield-like pieces of sculpture in one and the same sculpture group of "heraldic shields" is that each may originally have displayed some sort of painted heraldic device. However, there is no definite proof of this and the question remains open.
Shield No. 01546 has most certainly not served as a shield for some warrior but ought to be understood as simply a piece of decorative sculpture, with or without any heraldic content or illustration. The bird''s head can be interpreted from its posture as a pelican in the act of piercing its beast so as to succour its young with its blood; a well-known motif in Christian art, symbolising Christ''s sacrificial death. The bird, however, lacks the very long powerful beak of a pelican.
Woodcarver is unknown.
Bibliography
Soop, H., The Power and the Glory, Stockholm 1992. Category 29, pp. 152-154.
Exhibited in "The Power and the Glory", The Old Wasavarvet Museum 1975-1988 and in "Three Masters", The Vasa Museum 1990-.
Inventoried 1974,1998 and 2020.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».