History
-
Förlagan är byggd på Kolboda varv 1837, längd 33m och djupgående 2,5m.
Norrland var med sina 60hk ett för sin tid snabbgående fartyg. Hon avgick från Logårdstrappan i Stockholm och gick två turer i månaden till Söderhamn, Hudiksvall, Sundsvall, Härnösand och Umeå. Biljettpriset till Umeå från Stockholm var 20 riksdaler om man satt i aktersalong eller hade hyttplats. Var man djärv och satt under suntältet på akterdäck betalade man 8 riksdaler, lika mycket kostade det om man ville ta med hunden ombord.
Litt: Sjöhistorisk årsbok 1979-1980, Kisteförnöjelse, s 123-125.
Norrland som var den första ångaren i reguljär norrlandstrafik byggdes av ek och furu på varvet i Kolboda efter ritningar av O.E. Carlsund och blev färdig 1837.
Fartyget mätte 11,4 svåra läster (27,91 ton) och var 100,80 fot (30,01m) långt. Maskineriet utvecklade 60hkr. Norrland togs ur trafik 1857. Texten hämtad från gammal utställningsskylt funnen i magasin, ej sparad
Produktion
- TillverkareCarlsson, Victor
The object is used in 1 article
Classification
References
-
- FotoreferenserFo 183141dig(1-2); Fo 160601 DIA, Fo 777 A
- HänvisningSjöhistorisk årsbok 1979-1980, Sällsamma skepp och berömda båtar, s 123-125.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierS 2181
- Part of collectionSjöhistoriska museets föremål
- Owner of collectionSJÖHISTORISKA MUSEET
- InstitutionSjöhistoriska museet
- Date publishedAugust 15, 2014
- Date updatedDecember 13, 2023
- DIMU-CODE011024829428
- UUID1db3df63-6dd7-40cb-b7f4-c2b72c94cdd8
- Tags